18.06.2024

Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2346/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 lipca 2022 r. sygn. akt II SA/Po 224/22 w sprawie ze skargi D.M. na zarządzenie Prezydenta Miasta [...] z dnia 30 grudnia 2021 r. nr 1032/2021/P w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora zespołu szkół oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 19 lipca 2022 r. sygn. akt II SA/Po 224/22, po rozpoznaniu skargi D.M. na zarządzenie Prezydenta Miasta [...] z dnia 30 grudnia 2021 r. Nr 1032/2021/P w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...], stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że przedmiotowym zarządzeniem zatwierdzono wyniki konkursu na stanowisko dyrektora, przy czym przedmiotem oceny sądu administracyjnego w niniejszym przypadku było wyłącznie ustalenie, czy istniały podstawy faktyczne i prawne do podjęcia zaskarżonego aktu i czy w tej materii nie doszło do naruszenia prawa. Stąd też w ramach prowadzonego postępowania Sąd nie mógł kontrolować prawidłowości ustalenia składu osobowego komisji konkursowej, gdyż kwestia powyższa została uregulowana odrębnie wydanym zarządzeniem

Odnosząc się do zawartych w skardze zarzutów wskazujących na brak obiektywizmu komisji konkursowej podniesiono, że zgodnie z § 5 ust. 2 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1428) dalej zwanego "rozporządzeniem", komisja, po rozmowie z każdym z kandydatów, dokonuje ich merytorycznej oceny. Konsekwentnie ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki. Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania, a komisja konkursowa, po rozmowie z każdym z kandydatów, dokonuje merytorycznej oceny kandydata pod względem kompetencji niezbędnych od wykonywania zadań na stanowisku dyrektora placówki. Z przytoczonej regulacji rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż wpływ na ostateczną ocenę każdego z kandydatów ma nie tylko przedstawiona koncepcja funkcjonowania i rozwoju publicznego placówki, ale również, z uwagi na posłużenie się przez ustawodawcę pojęciem "w szczególności", inne, nieokreślone ustawowo czynniki, za które ze względu na cel przeprowadzenia konkursu (tj. wyłonienie osoby na stanowisko dyrektora) należy uznać np. poprawność odpowiedzi na zadawane pytania. Co więcej, § 5 ust. 2 rozporządzenia wprost upoważnia członków komisji do zadawania pytań, a z uwagi na ich nieokreślony katalog zasadnym wydaje się stwierdzenie, że mogą one dotyczyć wszelkich kwestii związanych z osobą kandydata, a więc również kwestii związanych z zajmowanym dotychczas stanowiskiem dyrektora szkoły. Brak jest zatem, zdaniem Sądu, podstaw do przyjęcia – jak chce tego skarżąca, aby zadane pytania mogły być postrzegane w kategorii naruszenia prawa. Poza tym zarzuty te winny zostać podparte obiektywnymi, a więc weryfikowalnymi okolicznościami. Wyłączenie członka komisji z powodu wątpliwości, co do jego bezstronności wobec skarżącej byłoby możliwe, jednak czynność taka wymagałaby zgłoszenia przez nią stosownego zastrzeżenia. Sama skarżąca nie zgłaszała jednak do organu wniosku o wyłączenie członka komisji, a stawiane zarzuty dotyczące nieprzychylnego nastawienia komisji, które przejawiało się zarówno w komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej, przesądzają jedynie o subiektywnym odczuciu skarżącej. Nie jest to zatem kategoria prawna, która mogłaby stanowić podstawę do zakwestionowania postępowania konkursowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty