Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2024 r., sygn. I GSK 593/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia NSA Joanna Wegner po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 3 marca 2023 r. sygn. akt III SA/Po 1063/22 w sprawie ze skargi E. H. na decyzję Dyrektora Wielkopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Poznaniu z dnia [...] września 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowa przyznania pomocy finansowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od E. H. na rzecz Dyrektora Wielkopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Poznaniu 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 3 marca 2023 r., sygn. akt III SA/Po 1063/22 oddalił skargę E. H. (dalej "skarżąca") na decyzję Dyrektora Wielkopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Poznaniu z dnia [...] września 2022 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Decyzją z [...] sierpnia 2022 r. nr [...] Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w Czarnkowie, na podstawie z art. 10 ust. 1, art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1505 z późn. zm.) dalej "ustawa o Agencji", § 9b ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnej pomocy dostosowawczej dla producentów jabłek oraz producentów świń (Dz. U. z 2022 r. poz. 879, z późn. zm.), dalej "rozporządzenie", po rozpoznaniu wniosku skarżącej, odmówił udzielenia skarżącej wsparcia z tytułu nadzwyczajnej pomocy dostosowawczej dla producentów świń. W uzasadnieniu organ wskazał, że podmiotem uprawnionym do otrzymania rzeczonej pomocy finansowej jest producent świń, który realizuje co najmniej jedno z działań wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W sprawie niniejszej organ uznał, że skarżąca w jakikolwiek sposób samodzielnie nie podejmowała czynności zmierzające do realizacji działania polegającego na niezależnym korzystaniu z odnawialnych źródeł energii. Bezspornie wnioskodawczyni jest stronę umowy dzierżawy zawartej z J. B., jest podłączona do instalacji fotowoltaicznej zrealizowanej przez odrębny podmiot - Gospodarstwo Rolne J. B. . W ocenie organu I instancji korzystania z infrastruktury zapewnionej przez inny podmiot nie można utożsamiać ze spełnieniem realizowania działania prośrodowiskowego, opisanego w pkt. 8 załącznika do rozporządzenia. Ponadto organ wskazał, że skarżąca nie spełnia także drugiej ze wskazanych przez siebie przesłanek przyznania pomocy (utrzymywanie na gruntach ornych posiadanych w gospodarstwie co najmniej dwóch upraw), bowiem z informacji znanych z urzędu i zawartych w systemie teleinformatycznym obsługującego wnioski o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, skarżąca prowadziła w latach 2021 i 2022, uprawę tylko jednej rośliny - owsa (2021) oraz pszenicy ozimej (2022) na całym deklarowanym w gospodarstwie areale.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty