07.06.2024

Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2657/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant: asystent sędziego Aleksandra Kraus po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 maja 2023 r., sygn. akt VIII SA/Wa 130/23 w sprawie ze skargi M.T. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji z siedzibą w Radomiu z dnia 30 listopada 2022 r., nr 2975 w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 31 maja 2023 r., VIII SA/Wa 130/23, oddalił skargę M.T. (dalej: "skarżący") na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji z siedzibą w Radomiu z 30 listopada 2022 r., nr 2975

w przedmiocie zwolnienia ze służby.

Powyższe orzeczenie zostało wydane w następującym stanie faktycznym sprawy.

Komendant Miejski Policji [...] (dalej: "organ pierwszej instancji") 27 września 2022 r. wydał rozkaz personalny nr 965, na mocy którego zwolnił skarżącego - pozostającego w dyspozycji Komendanta Miejskiego Policji [...] - ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, dalej "ustawa o Policji") z 30 września 2022 r.

Po rozpoznaniu odwołania skarżącego Komendant Wojewódzki Policji z siedzibą w Radomiu (dalej: "organ odwoławczy" lub "Komendant WP") rozkazem personalnym z 30 listopada 2022 r., nr 2975, uchylił rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji w części dotyczącej daty zwolnienia skarżącego ze służby, ustalając nową datę na 11 października 2022 r. (pkt 1), w pozostałej zaś części zaskarżony rozkaz personalny utrzymał w mocy.

Uzasadniając swoje stanowisko Komendant WP wskazał, że podstawę materialnoprawną zaskarżonego rozstrzygnięcia stanowił przepis art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji, zgodnie z którym policjanta zwalnia się ze służby w przypadku orzeczenia trwałej niezdolności do służby przez komisję lekarską. Z przepis tego jednoznacznie wynika, że zastosowanie przewidzianej w nim instytucji nie zależy od uznania organu. Komendant WP podkreślił, że celem regulacji zawartej w art. 41 ust. 1 pkt 1 oraz art. 43 ust. 1 ustawy o Policji jest zapewnienie możliwości wykluczenia z grona funkcjonariuszy tych policjantów, którzy z uwagi na swój stan zdrowia w sposób trwały nie mogą dalej pełnić służby i tym samym realizować ustawowych zadań Policji. Organ odwoławczy zaznaczył przy tym, że jednocześnie ustawodawca wykluczył możliwość natychmiastowego rozwiązania z takimi policjantami stosunku służbowego, gwarantując funkcjonariuszom pozostanie w służbie przez ściśle określony czas 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby. Zatem wymogi, o jakich mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1 oraz art. 43 ust. 1 ustawy o Policji są zachowane, jeśli decyzja zwolnieniowa zostanie wydana, gdy orzeczenie komisji lekarskiej stanie się ostateczne oraz gdy wyznaczona data rozwiązania stosunku służbowego zostanie ustalona po upływie 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne