Wyrok NSA z dnia 15 maja 2024 r., sygn. III OSK 4220/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędzia del. WSA Arkadiusz Windak Protokolant: starszy asystent sędziego Łukasz Sielanko po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 października 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 319/20 w sprawie ze skargi R.D. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] grudnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 13 października 2020 r., II SA/Wa 319/20, po rozpoznaniu skargi R.D. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z [...] grudnia 2019 r., nr [...], w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy, uchylił zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji podał, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "organ" lub "Minister") decyzją z 15 listopada 2018 r. odmówił wyłączenia stosowania wobec skarżącego art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2018 r. poz. 132, ze zm.; dalej: "ustawa zaopatrzeniowa"). Uzasadniając swoje stanowisko Minister wskazał, że skarżący został zwolniony ze służby w Policji [...] maja 2007 r. i ma ustalone prawo do emerytury, której wysokość uwzględnia art. 15c ustawy zaopatrzeniowej, przy czym nie ma wypłacanej renty inwalidzkiej z uwagi na posiadanie prawa do korzystniejszej emerytury. Z pisma z 27 marca 2017 r. Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, tj. informacji o przebiegu służby wynika, że skarżący pełnił służbę na rzecz totalitarnego państwa, o której mowa w art. 13b ustawy zaopatrzeniowej, w okresie od 16 października 1988 r. do 31 lipca 1990 r., tj. 1 rok, 9 miesięcy i 16 dni. W sprawie ustalono, że całkowity okres służby skarżącego wynosi 19 lat, 6 miesięcy i 27 dni, tj. od 2 września 1986 r. do 27 sierpnia 1987 r. oraz od 16 października 1988 r. do 15 maja 2007 r. Jednocześnie organ stwierdził, że ze zgromadzonych w sprawie dokumentów wynika, że po 12 września 1989 r. skarżący rzetelnie wykonywał zadania i obowiązki służbowe. Z informacji dotyczącej przebiegu służby skarżącego wynika, że w trakcie służby zajmował kolejne, wyższe stanowiska służbowe, miał podwyższane uposażenie zasadnicze, w tym dodatek służbowy, był awansowany w stopniu służbowym, otrzymywał nagrody pieniężne, a także pozytywnie go opiniowano. Odnotowano także, że skarżący został wyróżniony [...]. Jednocześnie brak jest informacji dotyczących wszczynania i prowadzenia w stosunku do skarżącego postępowań karnych, karno - skarbowych oraz dyscyplinarnych. Ponadto wskazano, że w aktach osobowych skarżącego znajduje się zaświadczenie z 27 marca 2007 r. potwierdzające podejmowanie przez niego czynności służbowych w warunkach szczególnego zagrożenia życia i zdrowia, uzasadniających podwyższenie emerytury funkcjonariusza.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty