Wyrok NSA z dnia 7 maja 2024 r., sygn. III OSK 1968/22
Dnia 7 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 7 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. Sp. z o. o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 kwietnia 2022 r. sygn. akt II SA/Wr 496/21 w sprawie ze skargi K. Sp. z o. o. z siedzibą w [...] na zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. nr DW 32/2021 w przedmiocie nałożenia obowiązków w zakresie stwierdzonych uchybień 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od K. Sp. z o. o. z siedzibą w [...] na rzecz Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 12 kwietnia 2022 r. sygn. akt II SA/Wr 496/21 oddalił skargę K. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. nr DW 32/2021 w przedmiocie nałożenia obowiązków w zakresie stwierdzonych uchybień.
U podstaw rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.
W dniu 18 marca 2021 r. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przeprowadził w Kopalni [...], której właścicielem jest K. Sp. z o. o. z siedzibą w [...] (dalej w skrócie "Spółka" lub "skarżąca"), kontrolę stosowania przepisów o odpadach wydobywczych. W protokole pokontrolnym zawarto nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska, tj.: 1) gospodarowanie odpadami wydobywczymi bez decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi; 2) niedopełnienie obowiązku prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w trakcie jego prowadzenia; 3) niedopełnienie obowiązku w zakresie przedkładania sprawozdań o wynikach monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska. Z protokołem tym nie zgodziła się skarżąca, a kierownik Kopani złożyła obszerne uwagi wyjaśniające stanowisko Spółki i wniosła w konkluzji o zmianę treści protokołu, poprzez przyjęcie, że działalność Kopalni nie narusza przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 784 ze zm., dalej w skrócie: "u.o.w."), z uwagi na fakt, że przepisy tej ustawy w odniesieniu do kopalni w ogóle nie znajdują zastosowania oraz w konsekwencji wniosła o uchylenie nałożonych na nią mandatów karnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty