16.04.2024

Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. II OSK 1738/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Magdalena Dobek-Rak (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 30 kwietnia 2021 r. sygn. akt II SA/Po 785/20 w sprawie ze skargi K. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu z dnia 17 sierpnia 2020 r., nr SKO-4213/179/20 w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 30 kwietnia 2021 r., w sprawie o sygn. akt II SA/Po 785/20, oddalił skargę K. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu z 17 sierpnia 2020 r., nr SKO-4213/179/20, utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza Krotoszyna z 10 czerwca 2020 r., nr GP.6730.79.2020, ustalającą na rzecz R. S. i P. S. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażami na działce nr [...], położonej w K. przy ul. (...).

Sąd pierwszej instancji oddalając skargę wyjaśnił, że spór w niniejszej sprawie koncentruje się wokół zagadnienia, czy projektowana zabudowa spełnia warunek kontynuacji zabudowy, o którym mowa w art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 741 ze zm.), zwanej dalej u.p.z.p. W ocenie Sądu Wojewódzkiego, projekt decyzji o warunkach zabudowy, analiza urbanistyczna oraz jej wyniki są czytelne, kompletne i wyczerpujące. Sąd pierwszej instancji stwierdził, że analiza urbanistyczna została przygotowana rzetelnie i spełnia wymogi § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz. 1588), zwanego dalej rozporządzeniem. Wbrew zarzutom skargi zawiera wszystkie wymagane dane, w tym tabele działek z parametrami, cechami i wskaźnikami zabudowy na każdej z nich, a nadto do analizy załączono właściwą mapę zasadniczą w skali 1:500, w której wyrysowano pełne granice badania. Analizę sporządzono w oparciu o dane ze źródeł urzędowych będących w dyspozycji organu lub pozyskanych przez organ. Sąd podkreślił, że dane o zabudowie, którymi posługuje się organ na potrzeby sporządzenia analizy urbanistycznej, objęte są domniemaniem wiarygodności i aktualności. Mając na uwadze, że projekt decyzji wraz z wynikami analizy został sporządzony przez uprawnioną architekt J. K., która jest jednocześnie architektem miejskim Krotoszyna i to ona osobiście z ramienia organu przygotowywała - poza finalnymi wynikami analizy i projektem decyzji - także wcześniejszą analizę urbanistyczną – Sąd Wojewódzki nie znalazł podstaw, aby wymagać od organu dodatkowego potwierdzania wiarygodności danych, którymi posłużono się do sporządzenia analizy urbanistycznej. Jednocześnie Sąd pierwszej instancji zauważył, że skarżąca kwestionując rzetelność sporządzonej analizy urbanistycznej nie podała żadnego przykładu zabudowy, który świadczyłby o tym, że dane, którymi posłużyła się autorka analizy są niewiarygodne czy błędne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne