22.02.2024 Obrót gospodarczy

Uchylenie wyroku WSA w sprawie błędnego wprowadzenia danych dotyczących kategorii pojazdu - Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. II GSK 1576/23

Kierujący pojazdem, który nie wprowadził prawidłowych danych o kategorii pojazdu do systemu elektronicznego poboru opłat, podlega karze pieniężnej, a znikomość naruszenia, która mogłaby uzasadniać odstąpienie od nałożenia kary, musi być oceniana na podstawie wielokrotności naruszeń, ich powtarzalności oraz braku minimalnej staranności.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del.WSA Jacek Boratyn (spr.) Protokolant Justyna Mordwiłko-Osajda po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 919/22 w sprawie ze skargi Z. Z. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2022 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za wprowadzenie błędnych danych dotyczących kategorii pojazdu 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. odstępuje w całości od zasądzenia od Z. Z. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 7 marca 2023 r., sygn. VI SA/Wa 919/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Z. Z. (dalej zwany skarżącym lub stroną) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z dnia 18 stycznia 2022 r., nr BP.702.1502.2021.0328.BEPO.303, w przedmiocie kary pieniężnej, uchylił zaskarżoną decyzję.

W stanie faktycznym sprawy 20 października 2020 r. funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili kontrolę mobilną pojazdu ciężarowego o nr rej. [...] poruszającego się z przyczepą o nr rej. [...], którym kierował skarżący. W trakcie kontroli ustalono na podstawie okazanych dokumentów oraz informacji pobranych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, że dopuszczalna masa całkowita (dalej: "dmc") pojazdu o numerze rejestracyjnym [...] wynosiła 11990 kg, dmc przyczepy o numerze rejestracyjnym [...] wynosiła 13000 kg, a więc łączna dmc kontrolowanego zespołu pojazdów wynosiła 24990 kg. Zespół pojazdów należał zatem do kategorii 2 – zgodnie z art. 13ha ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 470 zm., ze zm., dalej: u.d.p.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty