Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2024 r., sygn. III OSK 1322/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) protokolant asystent sędziego Ewelina Gee-Milan po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 17 stycznia 2023 r. sygn. akt II SA/Bd 897/22 w sprawie ze skargi E.S. na zarządzenie Burmistrza Miasta [...] z dnia 18 lipca 2022 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły 1. prostuje oczywistą omyłkę w sentencji wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 17 stycznia 2023 r., sygn. akt II SA/Bd 897/22 w ten sposób, że w miejscu określenia formy zaskarżonego aktu wpisuje "zarządzenie" zamiast "decyzja"; 2. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 17 stycznia 2023 r. sygn. akt II SA/Bd 897/22 uwzględnił skargę E.S. i stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia Burmistrza Miasta [...] z dnia 18 lipca 2022 r. nr 91/2022 w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Szkoły Podstawowej [...] oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że ww. zarządzenie zostało wydane z istotnym naruszeniem § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1428) zwanego dalej rozporządzeniem, polegającym na nie unieważnieniu konkursu i nie zarządzeniu ponownego jego przeprowadzenia z powodu nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego.
Analizując materiał dowodowy zgromadzony w sprawie Sąd uznał, że złożona przez kandydatkę E.S. oferta zawierała wszystkie wymagane w ogłoszeniu o konkursie dokumenty, a dokonana przez Komisję Konkursową ocena dokumentów pod kątem braku ich kompletności zgodnie z wymogami ogłoszenia była zbyt formalistyczna. Wyjaśniono, że w ogłoszeniu o konkursie pośród dokumentów wymaganych nie wymieniono dokumentu mającego potwierdzić zmianę nazwiska. Nie ma druku z polem (nazwisko rodowe, panieńskie). Pośród załączników nie wymieniono aktu małżeństwa. Mimo, że w nagłówku dokumentów skarżąca podała jako kandydata E.A., to podpisała wszystkie wymagane dokumenty własnoręcznie jako E.S. Wszystkie wymagane dokumenty zostały złożone zgodnie z wymogami pkt II ogłoszenia. Komisja nie miała wątpliwości co do kandydatki biorącej udział w konkursie, ponieważ w protokole z posiedzenia Komisji Konkursowej podała udział w konkursie E.S. Już ta okoliczność dowodzi, że Komisja nie powinna mieć wątpliwości co do tożsamości kandydatki, skoro powołała w protokole nazwisko – S., którym podpisała się kandydatka własnoręcznie pod wszystkimi dokumentami oferty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty