Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.382.2024.6.JM
Odliczenie podatku od wydatków poniesionych na przygotowanie ogrodu pokazowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 14 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych na przygotowanie ogrodu pokazowego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 30 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.) i z 13 sierpnia 2024 r. (wpływ 13 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Współpracuje Pani z firmą, która zajmuje się inwestycjami w nieruchomości. Dotychczas robiła Pani drobne prace pielęgnacyjne w zieleni. Klient chciałby zlecić Pani większe prace niestety obawia się, że przy takich pracach nie ma Pani doświadczenia. Chciałaby Pani wykonać przykładowy ogród w siedzibie firmy. Wykonanie tego ogrodu pozwoliłoby Pani zdobyć wymagane doświadczenie przez klienta oraz ogród ten mógłby służyć jako pokazowy dla przyszłych klientów.
W uzupełnieniu z 30 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.) przedstawiła Pani następujący opis zdarzenia przyszłego:
Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z). Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Uzyskuje Pani przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Jest Pani podatnikiem podatku VAT oraz rozlicza się na zasadzie podatkowej książki przychodów i rozchodów - na skali podatkowej. Koszty uzyskania przychodów rozliczane są w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej metodą uproszczoną, czyli w dacie poniesienia kosztu. W ramach prowadzonej przez Panią działalności współpracuje Pani z firmą, która zajmuje się inwestycjami w nieruchomości. Dotychczas robiła Pani drobne prace pielęgnacyjne w zieleni dla powyższej firmy. Klient chciałby Pani zlecić większe prace niestety obawia się, że przy takich pracach nie ma Pani doświadczenia. Chciałaby Pani wykonać przykładowy ogród w siedzibie firmy. Wykonanie tego ogrodu pozwoliłoby Pani zdobyć wymagane doświadczenie przez klienta oraz ogród ten mógłby służyć jako pokazowy dla przyszłych innych klientów, którzy korzystają również z Pani usług. Do wykonania ogrodu pokazowego potrzebne są materiały, tj.: rośliny, ziemia, kora, nawodnienie, obrzeża, chodniki, doświetlenie rabat, ławki ogrodowe oraz urządzenia strefy relaksu jak: balia/jacuzzi/sauna ogrodowa. Pokazowy ogród, w którym będą zamieszczone ww. przedmioty będzie możliwy do zobaczenia na żywo, a także na profilu. Wartość zakupionych rzeczy, które będą tworzyły ogród pokazowy może przekroczyć 10000,00 zł. Wydatki zostaną poniesione przez Panią i nie będą nijak refundowane. Podstawowym celem korzystania z ogrodu będzie wykorzystanie go w działalności gospodarczej. Ocena prawna stanu faktycznego - pytanie nr 1: Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26.07.1991 r. stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przeważającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przyjąć zatem należy, że jeżeli reklama skierowana jest do konkretnego adresata to wydatki na jej rzecz podlegają limitowi (0,25% przychodu). Reklama publiczna, zaś to reklama powszechna, prowadzona w miejscu dostępnym dla wielu, wszystkich, oficjalnie i jawnie. Istotą tej reklamy jest więc to, że skierowana jest do szerszego anonimowego kręgu odbiorców, co jest następstwem masowego i ogólnodostępnego charakteru tego typu działania. W konsekwencji wydatek poniesiony na reklamę publiczną prowadzoną w środkach masowego przekazu lub w inny sposób stanowi w całości koszt uzyskania przychodu. O kwalifikacji wydatków dotyczących reklamy decyduje więc forma dotarcia do adresata, a nie cechy własne reklamy. Te same materiały reklamowe mogą być wykorzystane w sposób publiczny jak i niepubliczny. Jak więc wynika z przedstawionego stanu faktycznego wykonany ogród pokazowy udostępniany będzie wszystkim potencjalnym klientom, nie tylko firmie, która jest w chwili obecnej zainteresowana. Reklama ta więc będzie miała charakter publiczny, co równoznaczne jest z tym, że podatnik może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Jeżeli wartość wykonanego ogrodu pokazowego przekroczy 10000,00 zł to co do zasady, pędzie podlegała zaliczeniu w poczet kosztów uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych od ich wartości początkowej. Ocena prawna stanu faktycznego - pytanie nr 2: Prawo do odliczenia VAT przysługuje przede wszystkim w zakresie w jakim towary i usługi nabywane przez podatników są wykorzystywane do wykonania czynności podatkowych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Nie jest przy tym konieczne istnienie bezpośredniego związku między dokonanymi zakupami a prowadzoną przez podatnika działalnością dającą prawo do odliczenia. Związek może mieć również charakter pośredni. O pośrednim związku dokonanych zakupów z prowadzoną przez podatnika działalnością dającą prawo do odliczenia można wówczas mówić, gdy przyczyniają się one (poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości) do generowania przez podmiot obrotu z takiej działalności. Zaliczają się do nich m.in. zakupy towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy. Ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia reprezentacji i reklamy. W związku z tym w wyjaśnieniach organów podatkowych oraz orzeczeń sądów administracyjnych podejmowane są próby zdefiniowania tych pojęć. Reprezentacja - to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej zmierzające do stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu zawarcia umowy. Wydatki reprezentacyjne to koszty jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami i usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, marki a także i samej firmy. Dokonując oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Mając na uwadze działalność firmy, oraz to że firma zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem ogrodów, przygotowanie ogrodu pokazowego w siedzibie firmy ma na celu reklamę firmy. Stwierdza Pani więc, że mogłaby odliczyć VAT od zakupionych towarów potrzebnych na przygotowanie takiego projektu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty