Wznowienie postępowania administracyjnego na podstawie wyroku TSUE - Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 389/21
Orzeczenie TSUE stwierdzające naruszenie prawa Unii Europejskiej przez Państwo Członkowskie może stanowić podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego, jeśli ma wpływ na treść ostatecznej decyzji administracyjnej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) Sędzia del. WSA Artur Adamiec Protokolant asystent sędziego Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 763/20 w sprawie ze skargi A. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 22 stycznia 2020 r. nr BP.504.483.2019.0161.BD2.928. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Bydgoszczy z dnia 10 lipca 2019 r., nr WITD.DI.0152.W/II0977/1/17/WP; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz A. B. 6975 (sześć tysięcy dziewięćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 27 sierpnia 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 763/20, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę A. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 22 stycznia 2020 r., w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Decyzją z dnia 23 stycznia 2017 r. Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na A .B. karę pieniężną w wysokości 15.000 zł za brak zezwolenia kategorii VII. Podczas kontroli drogowej w dniu 17 listopada 2016 r. stwierdzono bowiem nacisk na pojedynczej osi napędowej - 13,04 t (po odjęciu błędu w wysokości 2% zaokrąglonych do 0,1 tony w górę), czyli przekroczenie o 5,04 t na drodze o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8,0 ton, a także rzeczywistą masę całkowitą 2-osiowego samochodu ciężarowego z ładunkiem 20,581, czyli przekroczenie dopuszczalnej wartości wynoszącej 18,01 o wartość 2,58 t. Decyzja ta stała się ostateczna
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty