Rażące naruszenie prawa przez bezczynność w sprawie zmiany zezwolenia na zbieranie odpadów - Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 1926/23
Działanie organu administracyjnego, polegające na błędnym pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia oraz nieprzekazaniu go organowi właściwemu w sprawie, stanowi bezczynność z rażącym naruszeniem prawa.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Ewa Kwiecińska Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Starosty [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 kwietnia 2023 r. sygn. akt II SAB/Kr 46/23 w sprawie ze skargi I. sp. z o.o. z siedzibą w [...] na bezczynność Starosty [...] w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od Starosty [...] na rzecz I. sp. z o.o. z siedzibą w [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z 6 kwietnia 2023 r. (sygn. akt II SAB/Kr 46/23) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi I. sp. z o.o. z siedzibą w [...] na bezczynność Starosty [...] w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów, na podstawie art. 149 § 1 pkt 1 oraz § 1a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r., poz. 259, dalej jako: p.p.s.a.), I. stwierdził, że Starosta dopuścił się bezczynności, która miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, II. zobowiązał Starostę do wydania aktu lub dokonania czynności w terminie 30 dni od dnia doręczenia organowi odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami.
W uzasadnieniu wyroku podniesiono, że decyzją Starosty z 5 października 2017 r. Spółka uzyskała zezwolenie na zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne, ważne do 21 października 2027 r. W związku z nałożonym na posiadaczy decyzji dotyczących zezwoleń w zakresie m.in. przetwarzania odpadów, obowiązkiem dostosowania ich treści do wymogów nowelizacji, wprowadzonej ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1592 ze zm., dalej jako: ustawa nowelizująca u.o.o.) Spółka w ustawowym terminie, tj. w dniu 28 lutego 2020 r. złożyła stosowny wniosek. Pismem z 6 listopada 2020 r. Starosta wezwał Spółkę do złożenia wyjaśnień i uzupełnienia wniosku. W odpowiedzi, pismem z 14 grudnia 2020 r., złożonym w organie 15 grudnia 2020 r., Spółka złożyła korektę wniosku, formułując przy tym wątpliwości, co do zasadności i poprawności niektórych wymagań zawartych w piśmie organu z 6 listopada 2020 r. Pismem z 7 stycznia 2021 r. organ poinformował Spółkę o pozostawieniu bez rozpoznania jej wniosku z uwagi na niedochowanie terminu (30 dni) do jego uzupełnienia. Ponadto podano, że z uwagi na całkowitą pojemność instalacji rozpatrzenie wniosku leży w kompetencji Marszalka Województwa. W związku z tym w dniu 28 stycznia 2021 r. Spółka wystąpiła do organu o przekazanie informacji, z jaką datą i z jaką sygnaturą Starosta przekazał akta sprawy Marszałkowi. Swoją prośbę Spółka ponowiła w piśmie z 12 sierpnia 2022 roku. W odpowiedzi, w piśmie z 23 sierpnia 2022 r. Starosta podał, powołując się na art. 14 ust. 4 ustawy nowelizującej u.o.o., że Spółka nie posiada aktualnie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Starosta pouczył także Spółkę, że w przypadku, gdy całkowita pojemność (wyrażona w Mg) instalacji obiektu budowlanego wynosi 200.000 Mg, należy złożyć nowy wniosek do Marszałka Województwa, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty