25.06.2024

Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 99/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Protokolant asystent sędziego Natalia Składanek po rozpoznaniu w dniu 25 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej F. H. V. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 1283/20 w sprawie ze skargi F. H. V. w W. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 kwietnia 2020 r. nr DSF-XI.696.2.2020 w przedmiocie wpisu na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego 1. oddala skargę kasacyjną. 2. odstępuje od zasądzenia od F. H. V. w W. na rzecz Ministra Sprawiedliwości kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 grudnia 2020 r. oddalił skargę F. H. V. (dalej: "Skarżąca"), na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 kwietnia 2020 r. w przedmiocie odmowy wpisu na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów w zakresie świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Skarżąca wnioskiem z 17 września 2019 r. wystąpiła do Wojewody o wpis na listę organizacji pozarządowych, uprawnionych do prowadzenia punktów udzielania nieodpłatnej pomocy i świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na obszarze województwa mazowieckiego (dalej: "wpis na listę"). Decyzją z 28 listopada 2019 r., Wojewoda powołując się na art. 11d ust. 5 oraz art. 11d ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2015 r., poz. 1255, dalej: "Ustawa") odmówił Skarżącej wpisu na listę. W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że w związku z zaistnieniem przesłanki negatywnej określonej w art. 11d ust. 5 Ustawy, czyli w związku z rozwiązaniem wielu umów przez starostów ze Skarżącą w ciągu 2 lata poprzedzających wniosek oraz z uwagi na zgłaszane liczne przypadki uchybień popełnionych przez Skarżącą podczas dotychczasowego świadczenia usług, nie mógł pozytywnie rozpoznać wniosku Skarżącej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp