Postanowienie SN z dnia 13 marca 2024 r., sygn. III PZ 5/23
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Maciej Pacuda (przewodniczący)
SSN Halina Kiryło
SSN Krzysztof Rączka (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa E. S.
przeciwko C. sp. z o.o. w Ś.
o odszkodowanie,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 13 marca 2024 r.,
zażalenia powódki na wyrok Sądu Okręgowego w Świdnicy
z dnia 19 czerwca 2023 r., sygn. akt VII Pa 6/23,
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Okręgowemu w Świdnicy do ponownego rozpoznania i orzeczenia o kosztach postępowania zażaleniowego.
UZASADNIENIE
Sąd Okręgowy w Świdnicy wyrokiem z 19 czerwca 2023 r., sygn. akt VII Pa 6/23, w wyniku apelacji pozwanej C. sp. z o.o. w Ś. uchylił zaskarżony wyrok Sądu Rejonowego w Świdnicy z 2 grudnia 2022 r., sygn. akt IV P 374/21, którym Sąd Rejonowy uwzględnił powództwo E. S. o odszkodowanie z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi pierwszej instancji.
W sprawie ustalono, że powódka zatrudniona była u strony pozwanej na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z 8 stycznia 2007 r., ostatnio na stanowisku koordynatora systemów produkcyjnych SAP/RCP z wynagrodzeniem brutto 5.005 zł miesięcznie.
U strony pozwanej stosowany jest system SAP (System Aplikacji Produkcyjnych - podstawowy system obejmujący dane z różnych działów produkcyjnych) i Opera (oprogramowanie wspierające i współpracujące z SAP, bazujące na danych wprowadzonych w magazynie materiałów i na taśmie produkcyjnej przez poszczególnych pracowników). Założeniem obu systemów była pełna automatyzacja, w tym potwierdzeń komponentów zużytych do wyprodukowania danej partii produktu gotowego. Zadaniem powódki i pozostałych koordynatorek w ramach obsługi programu było wykonanie korekt ilościowych materiałów w celu ich zwrotu do magazynu, przy czym system SAP automatycznie potwierdzał ilości zużytych do produkcji komponentów.
Weryfikacja braków ilościowych produktów po fazie produkcji poprzez oddzielenie dobrego produktu od wadliwego i ponowne jego spakowanie miała miejsce w przypadku natychmiastowego wykrycia błędu jakościowego, już po pierwszej wyprodukowanej palecie towaru z linii produkcyjnej – taki produkt gotowy po rozpakowaniu i przebraniu ponownie wracał na linię i był naprawiany. Tego rodzaju działanie dokonywane było za wiedzą i zgodą kapitana jakości oraz kierownika, bez kontroli działu jakości. Czynność taka powodowała dwukrotne użycie kartonika (ze względu na rozerwanie pierwszego). Odseparowany produkt wadliwy taki jak np. pękająca tubka z pastą, był uznawany za odpad produkcji bieżącej i rozliczany w zleceniu produkcyjnym. Tuby dobre jakościowo ponownie przepuszczano przez maszynę pakującą w kartonik; licznik końcowy naliczał tubę wcześniej zliczoną.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty