Postanowienie SN z dnia 31 lipca 2024 r., sygn. I NSW 36/24
Sąd Najwyższy w składzie:
Prezes SN Joanna Lemańska (przewodniczący)
SSN Paweł Czubik
SSN Grzegorz Pastuszko (sprawozdawca)
w sprawie z protestu B. W.
przeciwko ważności wyborów do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień
9 czerwca 2024 r.,
przy udziale Prokuratora Generalnego i Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej,
na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych
w dniu 31 lipca 2024 r.,
1. podejmuje zawieszone postępowanie;
2. pozostawia protest wyborczy bez dalszego biegu.
Paweł Czubik Joanna Lemańska Grzegorz Pastuszko
UZASADNIENIE
W dniu 12 czerwca 2024 r. (data nadania przesyłki rejestrowanej na poczcie) B.W. wniósł „protest o stwierdzenie nieważności wyborów do Parlamentu Europejskiego w dniu 9 czerwca 2024 r. skutkiem naruszenia art. 88 ust. 3 Konstytucji RP z 1997 r. (Dz.U.78.483) z uwagi na to, że A. K. nie spełnia kryterium z jej art. 129 ust. 2 wymaganego do uznania za „Prezydent Rzeczypospolitej” w rozumieniu art. 122 ust. 2 Konstytucji, a w braku podstawy prawnej Prezydent RP z 1995 r. nie miał kompetencji Prezydenta RP w rozumieniu rozdziału V Konstytucji [oraz] ze względu na niemożność powołania się wobec obywateli na Traktat o przystąpieniu do Unii Europejskiej z 2003 r. z uwagi na brak publikacji w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej na zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej jego ogłoszenia, obywatele polscy są całkowicie pozbawieni prawa głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Polsce” (pisownia oryginalna). W dalszej kolejności wnoszący protest przytoczył in extenso postanowienia Konstytucji RP (art. 88, 90, 122, 129, 133) oraz art. 9 TUE i art. 20 TfUE. Stwierdził także, że: „nikt inny nie jest uprawniony do wniesienia tego protestu”, zaś „Rada Ministrów umyślnie uchybia obowiązkowi zastosowania się do art. 236 ust. 1, bo w braku tożsamości ich brzmienia, stron, roszczenia, jak i podstawy nie mogła odmówić w oparciu o art. 72 ustawy z 1990 r. (Dz.U.67.398) przedstawienia Sejmowi projektu ustawy niezbędnej do stosowania art. 129 ust. 2 Konstytucji do dnia 17 października 1999 r. Naruszenie przez Radę Ministrów art. 236 ust. 1 czyni niemożliwymi stosowanie art. 129 ust. 2 w związku z czym A. K. nie spełnia tego wymogu wymaganego do uznania za „Prezydent Rzeczypospolitej” w rozumieniu rozdziału V, a w braku podstawy prawnej Prezydent RP z 1995 r. nie miał kompetencji Prezydenta RP w rozumieniu rozdziału V Konstytucji” (pisownia oryginalna).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty