12.03.2024

Wyrok NSA z dnia 12 marca 2024 r., sygn. II OSK 2303/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Marta Laskowska - Pietrzak Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej R. B. i H. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 maja 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 2055/20 w sprawie ze skarg R. B. i H. B. na decyzję Ministra Rozwoju z dnia 13 lipca 2020 r. znak DLI-I.7620.12.2019.PS.13 (DLI-I.4620.9.2019) w przedmiocie ustalenia lokalizacji linii kolejowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 12 maja 2021 r., sygn. akt IV SA/Wa 2055/20 oddalił skargi H. B. i R. B. (dalej jako skarżący) na decyzję Ministra Rozwoju z 13 lipca 2020 r., znak DLI-I.7620.12.2019.PS.13 (DLI-I.4620.9.2019) w przedmiocie ustalenia lokalizacji linii kolejowej.

Powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym w sprawie.

P. S.A. z siedzibą w W. (dalej: "Inwestor", "Wnioskodawca"), wnioskiem z 23 sierpnia 2018 r., uzupełnianym i zmienianym w trakcie prowadzonego postępowania wystąpiły do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla inwestycji pn.: "Budowa skrzyżowania dwupoziomowego w Ł., polegająca na budowie skrzyżowania dwupoziomowego (wiaduktu drogowego), w ciągu drogi powiatowej nr [...], nad linią kolejową nr [...] i nad drogą krajową [...], w km około 60+463 linii kolejowej, w związku z likwidacją przejazdu kolejowego w km 60+332 tej linii" (dalej: "Inwestycja"). Do wniosku załączone zostały mapy w skali 1:1000, przedstawiające proponowany przebieg Inwestycji oraz mapy z projektem podziału nieruchomości. Określono również zmiany w dotychczasowym przeznaczeniu, zagospodarowaniu i uzbrojeniu terenu oraz wskazano nieruchomości lub ich części, które planowane są do przejęcia na rzecz Skarbu Państwa. Inwestor przedłożył również wymagane opinie, o których mowa w art. 9o ust. 3 pkt 4 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 710, z póżn. zm.; dalej: "ustawa o transporcie kolejowym"). Do wniosku załączono także ostateczną decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z 8 lutego 2018 r, znak: WOOS-M.4210.44.2017.EWA.9 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp