28.05.2024

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy - Wyrok NSA z dnia 28 maja 2024 r., sygn. III OSK 3771/21

Rada gminy nie może regulować w akcie prawa miejscowego zagadnień innych niż te, do których jest wyraźnie upoważniona ustawą, ani powtarzać lub modyfikować przepisów ustawowych, bowiem takie działanie stanowi istotne naruszenie prawa.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Maciej Kobak protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 czerwca 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 1230/20 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie na uchwałę Rady Gminy N. z dnia 11 lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 1230/20, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie na uchwałę Rady Gminy N. z dnia 11 lipca 2013 r., nr [...], w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy - stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji w dniu 11 lipca 2013 r. Rada Gminy N. (dalej: "Rada", "organ"), działając na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 poz. 391 ze zm.) - dalej: "u.c.p.g.", art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. 2013 r., poz. 594 ze zm.) - dalej: "u.s.g.", podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy N.

Prokurator Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie (dalej: Prokurator, skarżący) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na ww. uchwałę, wnioskując o stwierdzenie nieważności zaskarżonych przepisów uchwały. Zaskarżonej uchwale zarzucono istotne naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.: art. 4 ust. 2 u.c.p.g. oraz art. 7 i art. 94 Konstytucji RP poprzez przekroczenie delegacji ustawowej i nałożenie obowiązków i zakazów, do których określenia Rada nie była upoważniona.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty