Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy - Wyrok NSA z dnia 28 maja 2024 r., sygn. III OSK 3771/21
Rada gminy nie może regulować w akcie prawa miejscowego zagadnień innych niż te, do których jest wyraźnie upoważniona ustawą, ani powtarzać lub modyfikować przepisów ustawowych, bowiem takie działanie stanowi istotne naruszenie prawa.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Maciej Kobak protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 czerwca 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 1230/20 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie na uchwałę Rady Gminy N. z dnia 11 lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 1230/20, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie na uchwałę Rady Gminy N. z dnia 11 lipca 2013 r., nr [...], w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy - stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji w dniu 11 lipca 2013 r. Rada Gminy N. (dalej: "Rada", "organ"), działając na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 poz. 391 ze zm.) - dalej: "u.c.p.g.", art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. 2013 r., poz. 594 ze zm.) - dalej: "u.s.g.", podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy N.
Prokurator Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie (dalej: Prokurator, skarżący) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na ww. uchwałę, wnioskując o stwierdzenie nieważności zaskarżonych przepisów uchwały. Zaskarżonej uchwale zarzucono istotne naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.: art. 4 ust. 2 u.c.p.g. oraz art. 7 i art. 94 Konstytucji RP poprzez przekroczenie delegacji ustawowej i nałożenie obowiązków i zakazów, do których określenia Rada nie była upoważniona.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty