28.05.2024

Postanowienie NSA z dnia 28 maja 2024 r., sygn. II GZ 233/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Skoczylas po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia "M." S.A. w L. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Wa 2289/23 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi "M." S.A. w L. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 października 2023 r., nr DPP-TPZ.0272.110.2023(3) w przedmiocie wpisu na listę osób i podmiotów wspierających agresję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. akt I SA/Wa 2289/23 odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi "M." S.A. w L. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 października 2023 r. w przedmiocie wpisu na listę osób i podmiotów wspierających agresję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.

W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że skarżąca w skardze na opisaną wyżej decyzję zawarła również wniosek o wstrzymanie jej wykonania argumentując, że tymczasowa ochrona prawna mogłaby uchronić ją przed skutkami decyzji bezpośrednio związanymi z jej wykonaniem, których nie można byłoby naprawić w razie ewentualnego uwzględnienia skargi. W jej ocenie chodzi o szkodę wyrządzoną wykonaniem decyzji, która nie będzie mogła być wynagrodzona ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do pierwotnego stanu. Zdaniem skarżącej, ustalony w decyzji środek nie powinien być wobec niej w ogóle zastosowany, a także brak jest podstaw do zamrożenia jej zasobów, co wynika z samych podstawowych prawidłowo zrekonstruowanych faktów, mających znaczenie dla zastosowania ustawy sankcyjnej i nie wymaga dokonywania wykładni szczegółowych przepisów, czy dokonywania skomplikowanych analiz materiału dowodowego. Brak udzielenia skarżącej ochrony tymczasowej i późniejsze uchylenie decyzji, uniemożliwią jej skorzystanie z ustalonego "kontyngentu", a przede wszystkim z możliwości pozyskania i zbudowania nowej relacji w alternatywnych źródłach pozyskiwania [...]. Liczba takich źródeł nie jest nieograniczona, a warunki rozpoczęcia współpracy z nowym podmiotem wraz z upływem czasu będą stawały się coraz mniej korzystne z uwagi na rosnącą konkurencję. Powyższe zaś wykracza poza zakres zwykłych skutków ekonomicznych decyzji. Poza powyższy zakres wykraczają również skutki decyzji, których skarżąca doświadcza już w okresie przygotowywania skargi. Interesy skarżącej nie zostaną zabezpieczone przy tym na gruncie art. 5 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1497 ze zm.; powoływanej dalej jako: ustawa sankcyjna), umożliwiającego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej wyrażenie zgody na uwolnienie niektórych zamrożonych funduszy lub zasobów gospodarczych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp