16.07.2024

Postanowienie NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. II GW 28/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Hanna Kamińska po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Starosty Rawickiego z dnia 30 stycznia 2024 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą Rawickim a Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego w przedmiocie zatwierdzenia projektu robót geologicznych postanawia: oddalić wniosek.

Uzasadnienie

I

Pismem z 30 stycznia 2024 r. Starosta Rawicki wniósł o rozstrzygnięcie negatywnego sporu o właściwość pomiędzy wnioskodawcą a Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego, w sprawie zatwierdzenia projektu robót geologicznych w celu ujęcia wód podziemnych piętra trzeciorzędowego (neogeńskiego) w miejscowości S., gmina P., powiat rawicki na działce o nr ewidencyjnym [...] dla [...].

W uzasadnieniu wniosku powołano się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu sygn. akt III SA/Po 596/22, którym to wyrokiem uchylono postanowienie Wójta Gminy Pakosław negatywnie opiniującego projekt i utrzymujące je w mocy postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie. Z uzasadnienia tego orzeczenia wynika, że to Starosta Rawicki, działając w oparciu o art. 80 ust. 5 ustawy z 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2021 r. poz. 1420 ze zm. dalej: p.u.g.g.), wystąpił do organu współdziałającego (Wójta Gminy Pakosław) o zaopiniowanie projektu w trybie art. 106 § 1 i 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 73, dalej: k.p.a.). Uzasadniając uchylenie postanowień organów obu instancji WSA za niedostatecznie wyjaśnioną uznał kwestię właściwości organu administracji geologicznej do rozpoznania wniosku inwestora, co stanowiło istotne naruszenie art. 7 i art. 77 § 1 k.p.a. W ocenie Sądu nakazanie wydania opinii uzgodnieniowej przez ewentualnie niewłaściwy rzeczowo organ administracji geologicznej – starostę – miałoby negatywny wpływ na całe postępowanie w przedmiocie wydania decyzji dotyczącej zatwierdzenia projektu robót geologicznych, bo skutkowałoby naruszeniem przepisów o właściwości. We wskazaniach co do dalszego postępowania WSA w Poznaniu nakazał, aby przy ponownym rozpoznaniu sprawy ustalić właściwość organu administracji geologicznej w świetle przepisu art. 161 p.u.g.g. "który to właściwy organ powinien zwrócić się do wójta o zaopiniowanie projektu przedmiotowych robót geologicznych. Właściwość organu administracji geologicznej można określić na podstawie prognozowanego ujęcia wody w m3, mając na względzie, że projektowany otwór hydrologiczny stanowiłby hydrologiczną jedność z trzema ujęciami studni z których zaopatrują się w wodę mieszkańcy gminy P. i częściowo gminy M.".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty