27.10.2023

Wyrok NSA z dnia 27 października 2023 r., sygn. III OSK 5553/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 27 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 14 kwietnia 2021 r., sygn. akt II SA/Ke 179/21 w sprawie ze skargi D.K. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach z dnia 7 grudnia 2020 r., nr 86/20 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 14 kwietnia 2021 r., sygn. akt II SA/Ke 179/21 uchylił decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach (dalej także jako: organ) z dnia 7 grudnia 2020 r., nr 86/20 oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach (dalej także jako: organ I instancji) z dnia 30 października 2020 r., nr 163/20, na mocy której odmówiono D.K. (dalej także jako: skarżący) wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Skarżący wnioskiem z dnia 29 listopada 2018 r., powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie o sygn. akt K 7/15, zwrócił się do Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach z wnioskiem o wypłatę wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop. D.K. wskazał, że po zwolnieniu go ze służby w Policji wypłacono mu, na podstawie art. 115a ustawy o Policji w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy - Prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, ekwiwalent pieniężny za 76 dni niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego oraz 27 dni niewykorzystanego urlopu dodatkowego, którego wysokość obliczono z pomocą mnożnika ułamkowego 1/30 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym. W związku z powyższym skarżący podniósł, że w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15, art. 115a ustawy o Policji stanowiący podstawę ustalenia i wypłaty ekwiwalentu został uznany za niezgodny z art. 66 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji RP w zakresie w jakim ustalał wysokość ekwiwalentu pieniężnego za dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze 1/30 części miesięcznego uposażenia. Skarżący wskazał, że w uzasadnieniu wyroku Trybunał Konstytucyjny uznał, że ta metoda obliczania ekwiwalentu jest mniej korzystna niż metoda, w której mnożnik wynosi 1/22 lub 1/21. W konsekwencji powyższego funkcjonariusz Policji za każdy dzień niewykorzystanego urlopu otrzyma odpowiednio mniejszy ekwiwalent niż otrzymujący takie samo uposażenie zasadnicze funkcjonariusz Służby Więziennej czy żołnierz zawodowy. W związku z tym skarżący uznał, że wypłacone mu świadczenie nie jest ekwiwalentne wobec wysokości niewykorzystanego przez niego urlopu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne