08.05.2024

Wyrok NSA z dnia 8 maja 2024 r., sygn. I GSK 475/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia del.WSA Izabella Janson (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 listopada 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 434/22 w sprawie ze skargi G. J. na zarządzenie Prezydenta Miasta Katowice z dnia 23 listopada 2021 r. nr 2090/2021 w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 21 listopada 2022r., sygn. akt III SA/Gl 434/22 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023r., poz. 329, obecnie Dz.U. z 2023r., poz. 1964 t.j., dalej: "p.p.s.a.") oddalił skargę G. J. (dalej też: "strona", "skarżący") na zarządzenie Prezydenta Miasta Katowice (dalej też: "organ", "Prezydent") z 23 listopada 2021r., nr 2090/2021 w przedmiocie ustalenia wysokości i zasad przyznawania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki.

W skardze kasacyjnej skarżący zaskarżył powyższy wyrok w całości wnosząc o jego uchylenie w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, ewentualnie uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i rozpoznanie skargi, zasądzenie kosztów postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym wedle norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa prawnego według norm przepisanych oraz rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym.

Zaskarżonemu wyrokowi zarzucił:

Naruszenie prawa materialnego:

1. art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 250 ustawy o finansach publicznych (dalej: "u.f.p.) w związku z art 60 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: "ustawa o opiece") poprzez jego błędną wykładnię polegającą na uznaniu, iż treść umowy dotacyjnej kształtowana jest przez organ na zasadzie swobody umów, podczas gdy swoboda ukształtowania umowy dotacyjnej podlega ograniczeniom zarówno ustawy o finansach publicznych jak i ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Organ nie może więc w sposób dowolny kształtować treści umowy, ale musi poruszać się w ramach ograniczeń wynikających z ustawy o finansach oraz ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty