08.03.2024

Wyrok NSA z dnia 8 marca 2024 r., sygn. I GSK 391/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) Protokolant Marta Woźniak po rozpoznaniu w dniu 8 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Grupy Producentów "A." Sp. z o.o. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2019 r. sygn. akt V SA/Wa 617/19 w sprawie ze skargi Grupy Producentów "A." Sp. z o.o. w B. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 19 lutego 2019 r. nr 86/2018 w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności oraz na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Grupy Producentów "A." Sp. z o.o. w B. na rzecz Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej – WSA, Sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 14 sierpnia 2019r., sygn. akt V SA/Wa 617/19, oddalił skargę Grupy [...] "[...]" sp. z o.o. z siedzibą w B. (dalej - Grupa, strona, spółka) na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej – Prezes ARiMR, organ) z 19 lutego 2019 r., nr 86/2018, w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności oraz na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.

Wyrok został wydany w następującym stanie.

Pismem z 5 kwietnia 2018 r. Dyrektor Lubelskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa skierował wniosek za II półrocze piątego roku do kontroli na miejscu w związku z koniecznością ustalenia spełnienia warunków w zakresie przyznania i wypłacenia środków finansowych, w tym w zakresie zgodności z kryteriami wstępnego uznania oraz z koniecznością potwierdzenia zgodności faktycznie poniesionych kosztów i wydatków z kwotami deklarowanymi we wniosku o przyznanie pomocy. Kontrola na miejscu miała także na celu ustalenie rzeczywistej ilości i wartości produktów sprzedanych oraz z racji tego, że rozpatrywany wniosek dotyczył ostatniego półrocza realizacji PDU została przeprowadzona także, dodatkowa obligatoryjna kontrola na miejscu na zakończenie realizacji PDU (przed przyznaniem pomocy za ostatni okres).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp