06.03.2024

Wyrok NSA z dnia 6 marca 2024 r., sygn. I GSK 288/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. WSA Krzysztof Sobieralski Protokolant Piotr Kaczmarek po rozpoznaniu w dniu 6 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. S. A. w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 września 2019 r. sygn. akt V SA/Wa 264/19 w sprawie ze skargi W. S. A. w O. na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia [...] grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu udzielenia zamówienia publicznego z naruszeniem prawa 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od W. S. A. w O. na rzecz Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kwotę 675 (sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 17 września 2019 r., sygn. akt V SA/Wa 264/19 oddalił skargę W. S.A. w O. (dalej "skarżąca", "spółka") na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej "Prezes Urzędu") z dnia [...] grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Prezes Urzędu wszczął postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej na W. S.A. z tytułu udzielenia zamówienia publicznego pn. "Opracowanie strategii marketingowej klastra" w ramach projektu "[...]". Po przeprowadzeniu postępowania, decyzją nr [...], [...] z dnia [...] października 2014 r. Prezes Urzędu nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości 3 000 zł (słownie: trzy tysiące złotych) z tytułu udzielenia zamówienia publicznego pn. "[...]" bez stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Po rozpoznaniu odwołania. decyzją nr [...] z dnia [...] grudnia 2014 r., Prezes Urzędu utrzymał w mocy własną decyzję Nr [...] z dnia [...] października 2014 r., nakładającą na skarżącą karę pieniężną w wysokości 3.000 zł. Wyrokiem z dnia 9 czerwca 2015 r. (sygn. akt V SA/Wa 879/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę skarżącej. Wyrokiem z dnia 11 października 2017 r. (sygn. akt II GSK 3728/15) Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i przekazał temu sądowi sprawę do ponownego rozpoznania. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2018 r. (sygn. akt V SA/Wa 133/18) uchylił decyzję organu z dnia [...] grudnia 2014 r. (znak: [...]). Sąd wskazał, że zaskarżona decyzja nie zawiera ustaleń organu w zakresie warunków na jakich działa spółka. W ocenie Sądu, przy ponownym rozpoznaniu sprawy organ winien ustalić rzeczywisty zakres działalności spółki w okresie, gdy było udzielane zamówienie bez zachowania wymogów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, co stanowi naruszenie art. 7 ust. 3 tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym w dacie udzielenia zamówienia (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759), dalej "P.z.p.", a badanie to winno koncentrować się wokół kwestii, o jakich mowa w ustępie 2 zd. 1 pkt 10 preambuły dyrektywy z 2014 r., tj. (1) czy Agencja działa w zwykłych warunkach rynkowych; (2) czy ma na celu wypracowanie zysku; (3) czy sama ponosi straty wynikające z prowadzenia działalności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty