22.05.2024

Wyrok NSA z dnia 22 maja 2024 r., sygn. I GSK 890/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia NSA Joanna Salachna sędzia del. WSA Marek Sachajko Protokolant starszy asystent sędziego Piotr Kaczmarek po rozpoznaniu w dniu 22 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2019 r. sygn. akt V SA/Wa 772/19 w sprawie ze skargi M. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania dofinansowania ze środków PFRON 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 6 listopada 2019 r., sygn. akt V SA/Wa 772/19 oddalił skargę M. W. (dalej "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania dofinansowania

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Skarżący zwrócił się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim o przyznanie dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do likwidacji barier architektonicznych w zakresie: przeniesienia pieca centralnego ogrzewania z piwnicy do pomieszczenia na parterze oraz wymiany drzwi łazienkowych z prawych na lewe. Do wniosku załączono oświadczenie wnioskodawcy o dochodach w gospodarstwie domowym, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wyciąg z księgi wieczystej, zaświadczenie lekarskie dotyczące zasadności likwidacji barier architektonicznych oraz kopię zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały.

Starosta Mińsk – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mińsku Mazowieckim decyzją z [...] listopada 2018 r., znak [...], odmówił przyznana dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do likwidacji barier architektonicznych, dalej "Fundusz". W podstawie prawnej rozstrzygnięcia powołano art. 35a ust. 1 pkt 7 lit. d, oraz art.9 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 511 z póżn. zm.), dalej "ustawa o rehabilitacji zawodowej" oraz § 2 pkt 4 i § 6 pkt 1, § 12 ust. 2, 3, 3a, 3b, 4 , § 13 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 926), dalej "rozporządzenie wykonawcze" w związku z art. 104 ustawy z dnia 19 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.2096 z póżn. zm.), dalej "k.p.a.". Organ wskazał, że w pierwszej kolejności dofinansowania przyznawane są osobom z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, mającym problemy z poruszaniem się oraz poruszających się na wózkach inwalidzkich, gdzie likwidacja barier w budynkach jest sprawą priorytetową i nie cierpiącą zwłoki. Stwierdził również, że udzielana pomoc nie może służyć wyłącznie podwyższeniu standardu życia osoby niepełnosprawnej. Ponadto organ zwrócił uwagę na ograniczone środki jakimi dysponuje w celu udzielania przedmiotowych dofinansowań, które nie pozwalają na udzielenie pomocy wszystkim wnioskującym osobom.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp