Postanowienie NSA z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. II GZ 171/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia E. S. Sp. z o.o. w Poznaniu na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 5586/23 o odmowie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi E. S Sp. z o.o. w Poznaniu na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 1 sierpnia 2023 r. nr DPK.WUP.6060.16.2023.10 w przedmiocie ustalenia kwoty udziału w pokryciu dopłaty do świadczenia usługi powszechnej postanawia: oddalić zażalenie
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 15 grudnia 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 5586/23, odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi E. S. Sp. z o.o. w P. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 1 sierpnia 2023 r., w przedmiocie ustalenia kwoty udziału w pokryciu dopłaty do świadczenia usługi powszechnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że w skardze do WSA strona zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, w którym podała, że w oparciu o przedmiotową decyzję może być prowadzona przeciwko niej egzekucja co do kwoty objętej decyzją (13 994,32 zł), co jej zdaniem samo w sobie powoduje znaczną szkodę. Skarżąca dodała, że ponieważ decyzja otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności, to do jej wykonania najprawdopodobniej dojdzie jeszcze przed merytorycznym i prawomocnym rozpoznaniem skargi, a wpłaty dokonane m.in. na podstawie decyzji wymiarowej wydanej wobec skarżącej zostaną przekazane podmiotowi wyznaczonemu do świadczenia usługi powszechnej. Takie przysporzenie dla tegoż podmiotu będzie nosiło znamiona trudno odwracalnego skutku w rozumieniu art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.) zarówno w sensie prawnym, jak i faktycznym. Zdaniem skarżącej, odzyskanie wyegzekwowanych przez organ środków będzie w przedmiotowej sprawie diametralnie bardziej skomplikowane niż zwykle ma to miejsce przy decyzjach nakładających obowiązek zapłacenia kwoty pieniężnej na rzecz organu, gdyż w tych wypadkach wyegzekwowane środki są po prostu zwracane przez organ, a nie przez komercyjny podmiot trzeci nieobjęty dyscypliną finansów publicznych itp. regulacjami, który może po prostu odmówić dobrowolnego zwrotu środków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty