19.04.2024

Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 2823/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu Z. sp. z o.o. w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 321/23 w sprawie ze skargi P. K. na niewykonanie przez Zarząd Z. sp. z o.o. w O. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 listopada 2022 r., sygn. akt II SAB/Ol 204/22 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Zarządu Z. sp. z o.o. w O. na rzecz P. K. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 29 czerwca 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 321/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu skargi P. K.

na niewykonanie przez Zarząd Z. O. sp. z o.o. w O. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 22 listopada 2022 r. w sprawie o sygn. akt II SAB/Ol 204/22: 1) wymierzył Zarządowi Z. O. sp. z o.o. grzywnę w wysokości 1500 zł; 2) stwierdził, że bezczynność organu w wykonaniu wyroku miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa; 3) zasądził od Zarządu Z. O. sp. z o.o. na rzecz strony skarżącej kwotę 697 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Wyrokiem z 22 listopada 2022 r., sygn. akt II SAB/Ol 204/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu skargi P. K. z 10 października 2022 r. na bezczynność Zarządu Z. O. sp. z o.o. w zakresie udostępnienia informacji publicznej, zobowiązał organ do rozpoznania wniosku skarżącego z 22 września 2022 r. w terminie 14 dni, stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa oraz zasądził na rzecz skarżącego kwotę 597 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. W uzasadnieniu podniósł, że wnioskiem z 22 września 2022 r., przesłanym na adres: [...], skarżący zwrócił się do organu o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej skanów protokołów z kontroli przeprowadzonych w latach 2020-2022 w zakresie prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej, przyznanej w latach 2019-2022 na uczniów Szkoły Podstawowej [...] w O., Liceum Ogólnokształcącego [...] w O., przeprowadzonych przez Powiat O. (organ dotujący). Poprosił także o przesłanie skanów ewentualnej korespondencji w związku z przeprowadzonymi kontrolami (np. zastrzeżenia do wyników kontroli, ewentualnych wystąpień pokontrolnych, decyzji administracyjnych, itp.). Sąd wskazał, że obie przesłanki udostępnienia informacji publicznej zostały w sprawie spełnione (zarówno w odniesieniu do przesłanki przedmiotowej, jak i podmiotowej). Organ, do którego skierowano wniosek, winien był podjąć przewidziane prawem działania w celu jego załatwienia. Sąd podkreślił, że nie jest rolą sądu administracyjnego, w przypadku skargi na bezczynność w sprawie kontrolowanej na gruncie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2176; "u.d.i.p."), nakazanie adresatowi w jaki sposób powinien załatwić skierowany do niego wniosek. Wyrok uprawomocnił się 10 stycznia 2023 r., sąd zwrócił akta sprawy organowi wraz z odpisem prawomocnego wyroku w dniu 6 lutego 2023 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty