16.04.2024

Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 3594/21

Sprzeciw Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wobec przemieszczenia odpadów jest skuteczny, jeżeli został wysłany w terminie 30 dni od potwierdzenia przyjęcia przez organ miejsca przeznaczenia, niezależnie od tego, kiedy decyzja zostanie doręczona stronie, oraz zakaz przywozu odpadów do Polski na unieszkodliwienie może być notyfikowany do Komisji Europejskiej bez konieczności implementacji ustawowego aktu prawnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski protokolant asystent sędziego Olga Malicka po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. z siedzibą w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lipca 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 37/20 w sprawie ze skargi A. z siedzibą w C. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 17 października 2019 r. nr [...] w przedmiocie wyrażenia sprzeciwu wobec planowanego przemieszczenia odpadów oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 22 lipca 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. z siedzibą w C. (dalej: skarżąca lub zgłaszający) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 17 października 2019 r. w przedmiocie wyrażenia sprzeciwu wobec planowanego przemieszczenia odpadów.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej: organ) otrzymał zgłoszenie spółki dotyczące planowanej wysyłki odpadów z Włoch do Polski, obejmujące 2.000 ton odpadów w postaci materiałów budowlanych zawierających azbest, oznaczonych kodem A2050 zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. U. L 190 z 12 lipca 2006 r.; dalej: rozporządzenie) oraz kodem 17 06 05, zgodnie z Europejskim Katalogiem Odpadów. Jako odbiorcę odpadów zgłaszający wskazał A. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: odbiorca), prowadzącą działalność w zakresie przetwarzania odpadów w miejscowości [...], gmina [...], na terenie dawnego pola górniczego otworowej kopalni siarki w [...]. Zgodnie z decyzją Marszałka Województwa Świętokrzyskiego z 9 marca 2018 r. wydaną na czas nieoznaczony, odbiorca jest uprawniony do przetwarzania odpadów o kodzie 17 06 05 w ilości 80.000 Mg/rok, w procesie D5. Proces unieszkodliwiania o kodzie D5, zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. Urz. UE L 312 z 22 listopada 2008. str. 3, ze zm.) oraz załącznikiem nr 2 do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r., poz. 701. ze zm.), definiowany jest jako składowanie na składowiskach w sposób celowo zaprojektowany (np. umieszczanie w uszczelnionych oddzielnych komorach, przykrytych i izolowanych od siebie wzajemnie i od środowiska itd.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty