16.04.2024

Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 3593/21

Sprzeciw organu administracyjnego wobec przemieszczenia odpadów winien być oceniany w kontekście terminu wydania i wysłania decyzji, a nie jej faktycznego doręczenia, przy czym skuteczny sprzeciw może się opierać na wewnętrznych przepisach prawa krajowego, pod warunkiem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej oraz odpowiedniego notyfikowania zamiaru wprowadzenia zakazów dotyczących przemieszczania odpadów.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski protokolant asystent sędziego Olga Malicka po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. z siedzibą w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lipca 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 36/20 w sprawie ze skargi A. z siedzibą w C. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 17 października 2019 r. nr [...] w przedmiocie wyrażenia sprzeciwu wobec planowanego przemieszczenia odpadów oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 22 lipca 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. z siedzibą w C. (dalej: skarżąca lub zgłaszający) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 17 października 2019 r. w przedmiocie wyrażenia sprzeciwu wobec planowanego przemieszczenia odpadów.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej: organ) otrzymał zgłoszenie spółki dotyczące planowanej wysyłki odpadów z Włoch do Polski, obejmujące 5.000 ton odpadów w postaci materiałów budowlanych zawierających azbest, oznaczonych kodem A2050 zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. U. L 190 z 12 lipca 2006 r.; dalej: rozporządzenie) oraz kodem 17 06 05, zgodnie z Europejskim Katalogiem Odpadów. Jako odbiorcę odpadów zgłaszający wskazał A. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: odbiorca), prowadzącą działalność w zakresie przetwarzania odpadów w miejscowości [...], gmina [...], na terenie dawnego pola górniczego otworowej kopalni siarki w [...]. Zgodnie z decyzją Marszałka Województwa Świętokrzyskiego z 9 marca 2018 r. wydaną na czas nieoznaczony, odbiorca jest uprawniony do przetwarzania odpadów o kodzie 17 06 05 w ilości 80.000 Mg/rok, w procesie D5. Proces unieszkodliwiania o kodzie D5, zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. Urz. UE L 312 z 22 listopada 2008. str. 3, ze zm.) oraz załącznikiem nr 2 do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r., poz. 701. ze zm.), definiowany jest jako składowanie na składowiskach w sposób celowo zaprojektowany (np. umieszczanie w uszczelnionych oddzielnych komorach, przykrytych i izolowanych od siebie wzajemnie i od środowiska itd.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty