26.03.2024

Wyrok NSA z dnia 26 marca 2024 r., sygn. I GSK 538/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar (spr.) Protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 3 grudnia 2019 r. sygn. akt III SA/Po 631/19 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 4 lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. M. na rzecz Zarządu Województwa Wielkopolskiego kwotę 8100 (osiem tysięcy sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 3 grudnia 2019 r., sygn. akt III SA/Po 631/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę A. M. (dalej powoływana także jako skarżąca) na decyzję Zarządu Województwa Wielkopolskiego z 4 lipca 2019 r. w przedmiocie określenia kwoty do zwrotu w ramach umowy o dofinansowanie projektu.

Zarząd Województwa dwukrotnie rozpoznając sprawę, uznał, że skarżąca zobowiązana jest do zwrotu kwoty 239 969,29 zł z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonych od dnia przekazania poszczególnych transzy finansowania. Organ wskazał, że zgodnie z zawartą umową z 2 sierpnia 2016 r. aneksowaną 15 maja 2017 r., skarżącej zostało przyznane dofinansowanie na realizację projektu pod nazwą "(...)", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Skarżąca zobowiązana była do realizacji projektu zgodnie z umową i jej załącznikami i przepisami prawa w sposób, który miał zapewnić osiągnięcie wskaźników produktu i rezultatu zakładanych we wniosku o dofinansowanie projektu oraz utrzymać je przez cały okres funkcjonowania projektu i 2 lata po zakończeniu jego realizacji. Organ zaznaczył, że celem projektu było zwiększenie w L. do kwietnia 2018 r. aktywności zawodowej 36 osób sprawujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz wzrost liczby oferowanych trwałych miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 przez utworzenie przez "(...)" od 1 czerwca 2016 r. do 30 kwietnia 2017 r. 36 nowych miejsc opieki nad dzieckiem do lat 3 i zapewnienie ich bieżącego funkcjonowania od 1 maja 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r. w kolejnej filii żłobka w L. oraz utrzymanie tych 36 miejsc przez kolejne 2 lata. Z kolei celem szczegółowym projektu był wzrost w 2017 r. liczby nowych i trwałych miejsc opieki nad dzieckiem do lat 3 w L. i wzrost, od 1 maja 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r., poziomu zatrudnienia wśród 36 opiekunów dzieci do lat 3.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp