Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.137.2024.2.KK
Brak prawa do zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług transportu międzynarodowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług transportu międzynarodowego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 kwietnia 2024 r. (wpływ 29 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 6 maja 2024 r. (wpływ 6 maja 2024 r.).
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 29 kwietnia 2024 r.)
„A” Sp. z o.o. (wnioskodawca interpretacji indywidualnej) zastosowała stawkę podstawową VAT – 23% dla usługi transportu na trasie „B” (GB) – „C” (PL), podczas gdy nabywca usługi („D”) stoi na stanowisku, że usługa ta powinna podlegać opodatkowaniu obniżoną stawką VAT – 0% (jako usługa transportu międzynarodowego).
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT, stawkę 0% VAT stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Jak stanowi art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (z takim rodzajem transportu międzynarodowego mamy do czynienia w tym przypadku).
Przy czym, dla zastosowania stawki 0% konieczne jest odpowiednie udokumentowanie takiej transakcji, tj. zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy VAT w przypadku:
1)towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty