22.03.2024

Postanowienie NSA z dnia 22 marca 2024 r., sygn. III OSK 552/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Ewa Kwiecińska Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 sierpnia 2022 r., sygn. akt III SAB/Gl 118/22 w sprawie ze skargi M. P. na bezczynność Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w O. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej postanawia: uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 12 sierpnia 2022 r., sygn. akt III SAB/Gl 118/22 oddalił skargę M. P. (dalej także jako: skarżący) na bezczynność Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w O. (dalej także jako: organ) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Pismem datowanym na dzień 11 czerwca 2019 r. skarżący zwrócił się do organu, powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej, o udzielenie informacji w zakresie kopii (skanów) wszystkich obowiązujących umów najmu/użytkowania pomieszczeń/lokali w biurowcu Małej i Średniej Przedsiębiorczości P. ul. [...] (mienie komunalne Gminy O.) oraz wskazania wysokości wpływów z tytułu czynszów i opłat z powyższych umów za rok 2015, 2016, 2017 i 2018.

W odpowiedzi na powyższy wniosek organ w piśmie z dnia 21 czerwca 2019 r. wezwał skarżącego, na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, do wykazania, w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego wezwania, że uzyskanie informacji, o której mowa we wniosku jest szczególnie istotne dla interesu publicznego informując jednocześnie, że w przypadku niewykazania, że uzyskanie informacji objętej wnioskiem skarżącego jest szczególnie istotne dla interesu publicznego wydana zostanie decyzja o odmowie udostępnienia żądanej informacji publicznej. Organ wskazał, że w jego ocenie informacja publiczna, o której udostępnienie wnioskuje skarżący jest informacją publiczną przetworzoną, a więc uzyskanie do niej dostępu wymaga wykazania przesłanki istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego. Jednocześnie organ, działając na podstawie art. 64 § 2 k.p.a., wezwał skarżącego do usunięcia braków formalnych wniosku o udostępnienie informacji publicznej w zakresie, w jakim jest to niezbędne do wydania decyzji administracyjnej, tj. w zakresie danych wskazanych w art. 107 k.p.a., czyli: imienia (imion), nazwiska, adresu oraz złożenia podpisu pod treścią wniosku, a także wezwał do sprecyzowania wniosku skarżącego poprzez określenie pojęcia "wpływów" z tytułu czynszów i opłat. Organ przedłużył jednocześnie termin załatwienia wniosku do dnia 9 sierpnia 2019 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp