Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.129.2024.1.JM
Niepodleganie opodatkowaniu wpłat otrzymanych od mieszkańców i otrzymanej dotacji. Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu wpłat otrzymanych od mieszkańców i otrzymanej dotacji oraz braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: „”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Część z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego, część zaś czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina zamierza realizować zadanie pod nazwą „...”, dalej „Zadanie”. Gmina na moment składania wniosku zabiega o dofinansowanie Zadania w formie dotacji ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zadanie obejmuje demontaż, przygotowanie do transportu, transport oraz unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z nieruchomości prywatnych. Beneficjentem programu będzie Gmina.
Ostatecznymi odbiorcami korzyści będą mieszkańcy gminy. Dofinansowanie udzielane będzie w formie dotacji. Intensywność dofinansowania wynosi do 90% kosztów kwalifikowanych. Ewentualną różnicę w rzeczywistych kosztach Zadania a pozyskanym przez Gminę dofinansowaniem pokrywać ma Mieszkaniec - Wnioskodawca, z którego posesji odbierany będzie azbest (Udział w kosztach zadania). Faktyczne rozliczenie udziału finansowego Mieszkańca nastąpi po przeprowadzonej przez Gminę procedurze przetargowej i ustaleniu rzeczywistej ilości wyrobów zawierających azbest podczas ich odbioru, co zostanie potwierdzone przez Mieszkańca na piśmie. Mieszkaniec zostanie pisemnie poinformowany o rzeczywistych kosztach realizacji zadania. Wykonawcą Zadania będzie podmiot wybrany przez Gminę w trybie Ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie składać będzie pisemny wniosek do Wójta w terminie przez niego wyznaczonym. Z Wnioskodawcą podpisana będzie umowa. Nabywcą faktury za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. Zadania będzie: Gmina. Odbiorcą faktury za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. zadania będzie: Urząd Gminy. Gmina nie ma zamiaru w sposób regularny i ciągły świadczyć usług związanych z odbiorem azbestu. Nie zatrudnia i nie ma zamiaru zatrudniać pracowników wykonujących tego typu usługi. Realizując Zadanie Gmina wypełnia ustawowe zadania z ustawy o samorządzie gminnym i ustawy Prawo ochrony środowiska, zadanie stanowi zadanie własne gminy. Azbest jest bowiem substancją rakotwórczą. Celem zadania i ogólnopolskiego programu jest wzrost ilości unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest na terenie gminy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty