07.02.2024

Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2024 r., sygn. I GSK 30/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia del. WSA Marek Sachajko Protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 18 września 2019 r. sygn. akt III SA/Łd 576/19 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Łódzkiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 3 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy o charakterze de minimis w rolnictwie oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 18 września 2019 r., sygn. akt III SA/Łd 576/19 oddalił skargę [...] na decyzję Dyrektora Łódzkiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 3 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania dopłaty z tytułu zużytego materiału siewnego.

[...] wniosła skargę kasacyjną od powyższego wyroku domagając się jego uchylenia w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Sądowi I instancji. Autor skargi kasacyjnej wniósł o zasądzenie kosztów postępowania kasacyjnego. Skarżąca kasacyjnie spółka wniosła o rozpoznanie skargi kasacyjnej na rozprawie.

Zaskarżonemu orzeczeniu zarzucono naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, to jest:

1) art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) ustawy z 30 sierpnia 2002 r., Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) w związku z art. art. 40c ust. 3 pkt 2 i 3 w związku z art. 40d ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2018 r, poz. 945; dalej jako: "u.o.n.r.r.") poprzez oddalenie skargi w sytuacji stwierdzenia przez Sąd I instancji naruszenia przez organy administracji publicznej prawa materialnego, polegającego na błędnej wykładni przepisów u.o.n.r.r. i wadliwe przyjęcie, że zakup materiału siewnego kategorii elitarny i kwalifikowany musi być dokonany bezpośrednio od podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców zajmujących się obrotem materiałem siewnym, podczas gdy prawidłowa wykładnia cytowanych przepisów powinna doprowadzić do konkluzji, że wynika z nich jedynie obowiązek użycia do siewu materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany bez względu na to, czy został on nabyty bezpośrednio od podmiotu wpisanego do ewidencji przedsiębiorców prowadzących obrót materiałem siewnym, o którym mowa w art. 84 i n. ustawy z 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2019 r., poz. 568). Błędna wykładnia doprowadziła do wadliwego zastosowania przepisu art. 40d ust. 1 u.o.n.r.r. i wydania decyzji o odmowie przyznania dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp