Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.38.2024.3.MD
Kwestia opodatkowania (braku zwolnienia) budynków posadowionych na sprzedawanym gospodarstwie rolnym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 14 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia umowy sprzedaży w części dotyczącej budynków posadowionych na gruntach stanowiących gospodarstwo rolne. Uzupełniła Pani wniosek 22 stycznia 2024 r. poprzez zmianę użytego formularza z druku ORD-OG na ORD-IN, a także w odpowiedzi na wezwania w pismach z 9 marca 2024 r. (data wpływu – 12 marca 2024 r.) oraz z 26 marca 2024 r. (data wpływu 2 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiotem umowy sprzedaży była jedna działka gruntu o powierzchni (...)ha, na której jest prowadzone gospodarstwo rolne. W jej skład wchodziły grunty rolne/leśne i nieużytki. Część gruntów rolnych była zabudowana domem mieszkalnym oraz budynkami rolniczymi i gospodarczymi dla rolnictwa, kolejna część stanowiła grunty rolne niezabudowane, kolejna: tereny leśne i nieużytki. W szczególności w skład gospodarstwa rolnego wchodziły:
-grunty rolne zabudowane Br-RV, o powierzchni: (...) ha,
-grunty orne RIVb, o powierzchni: (...)ha,
-grunty orne RV, o powierzchni: (...)ha,
-łąki trwałe ŁIV, o powierzchni: (...)ha,
-pastwiska trwałe PsIV, o powierzchni: (...) ha,
-grunty pod rowami W-ŁIV, o powierzchni: (...)ha,
-lasy LsIV o powierzchni: (...)ha,
-nieużytki N, o powierzchni: (...)ha.
Łączna powierzchnia przedmiotowego gospodarstwa rolnego wynosiła: (...)ha.
Zwolniła Pani rolnika (jako płatnik) z podatku od czynności cywilnoprawnych od gruntów rolnych (zarówno zabudowanych jak i niezabudowanych), ale pobrała Pani podatek od czynności cywilnoprawnych od lasów i nieużytków. Tymczasem Urząd Skarbowy twierdzi (w ustnej rozmowie telefonicznej – bez wszczynania jakiegokolwiek postępowania, które nie toczyło się i nie toczy), że nastąpiło prawidłowe pobranie podatku od czynności cywilnoprawnych od lasów i nieużytków, prawidłowe zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych od gruntów rolnych niezabudowanych, ale nieprawidłowe zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych od gruntów rolnych zabudowanych – które powinny zostać opodatkowane: chodzi tu w szczególności o budynki. Zaznacza Pani, że rolnik spełnia wszystkie inne warunki wymienione w tym przepisie co do zwolnienia. Nie prowadzi innej działalności niż rolnicza, grunty też nie są zajęte na inną działalność niż rolnicza. Rolnik prowadzi duże gospodarstwo rolne. Nie wyczerpał limitów pomocy de minimis i będzie prowadził to gospodarstwo przez co najmniej 5 lat od daty nabycia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty