11.01.2024

Postanowienie NSA z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. I OZ 637/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A. S. i M. S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 października 2023 r., sygn. akt II SA/Go 491/23 w sprawie ze skargi A.S. i M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 27 czerwca 2023 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości opłaty za pobyt dziecka w domu dziecka postanawia: oddalić zażalenie

Uzasadnienie

Postanowieniem z 5 października 2023 r., sygn. akt II SA/Go 491/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. odmówił wstrzymania zaskarżonej przez A. S. i M. S. decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp. z 27 czerwca 2023 r. oraz poprzedzającej ją decyzji Starosty M. z 31 stycznia 2023 r., którą ustalono solidarnie dla skarżących opłaty za pobyt dziecka A. S. w domu dziecka: 1) w wysokości 5.576,35 zł za okres od 9 maja 2022 r. do 31 maja 2022 r., 2) w wysokości 7.515,98 zł miesięcznie od dnia 1 czerwca 2022 r. Uzasadniając powyższe orzeczenie Sąd I instancji wskazał, że zweryfikowanie czy wykonanie decyzji odbędzie się z uszczerbkiem dla majątku skarżących, prowadząc do powstania znacznej szkody, bądź powodując trudne do odwrócenia skutki, musi się odbywać z uwzględnieniem szczegółowych informacji o sytuacji majątkowej wnioskodawców, m.in. takich jak: stan dochodów i wysokość środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz informacji dotyczących rodzaju i charakteru majątku, podlegającego przyszłej bądź trwającej egzekucji. Tymczasem, w niniejszej sprawie, skarżący wymienili jedynie - w uzasadnieniu skargi - wydatki jakie aktualnie ponoszą, związane m.in. z dojazdami do pracy, spłatą kredytów, bieżącymi opłatami związanymi z utrzymaniem mieszkania i gospodarstwa rolnego, kosztami szkoły córki i jej leczenia ortodontycznego, nie potwierdzili natomiast powyższego żadnymi dokumentami, które pozwoliłyby ocenić ich aktualną sytuację finansową. WSA wskazał również, że zapoznał się z dokumentami znajdującymi się w aktach administracyjnych tj. m.in. z oświadczeniami o stanie majątkowym skarżących, zaświadczeniami dotyczącymi ich dochodów, kalkulacją z oszacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwie rolnym spowodowanych suszą w 2022 r., dokumentami zawierającymi informację o wysokości spłat zaciągniętych kredytów, ale dotyczą one sytuacji z 2022 r. Nie są to zatem dokumenty i dowody źródłowe obrazujące aktualną sytuację finansową skarżących, dlatego też nie można ich było wziąć pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty