Wyrok NSA z dnia 9 lutego 2024 r., sygn. III OSK 12/22
W ramach kontroli prawidłowości wykładni prawnych i zastosowania przepisów prawa materialnego przez sądy, skuteczne podważenie wykładni wymaga wykazania, że prowadzi ona do wyniku sprzecznego z zasadami konstytucyjnymi, a nie tylko prezentacji odmiennej interpretacji przepisów.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 9 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 7 października 2021 r., sygn. akt III SA/Łd 228/21 w sprawie ze skargi J. Ś. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi z dnia 17 grudnia 2020 r., nr F-542/2020 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 7 października 2021 r., sygn. akt III SA/Łd 228/21 uchylił decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi (dalej także jako: organ) z dnia 17 grudnia 2020 r., nr F-542/2020 oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Powiatowego Policji w W. (dalej także jako: organ I instancji) z dnia 5 listopada 2020 r., nr 61/2020, na mocy której odmówiono J. Ś. (dalej także jako: skarżący) wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Skarżący wnioskiem z dnia 20 listopada 2018 r., powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15, zwrócił się do Komendanta Powiatowego Policji w W. o wypłacenie wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w związku ze zwolnieniem ze służby w Policji.
Organ I instancji decyzją z dnia 5 listopada 2020 r., nr 61/2020 odmówił wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy wskazując w uzasadnieniu, że wyrokiem z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis art. 115a ustawy o Policji jest niezgodny z przepisami art. 66 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji RP w zakresie w jakim ustala wysokość ekwiwalentu pieniężnego za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze 1/30 części miesięcznego uposażenia. Komendant Powiatowy Policji w W. zaznaczył przy tym, że Trybunał Konstytucyjny nie odroczył w czasie utraty mocy obowiązującej przez art. 115a ustawy o Policji, w konsekwencji czego należało przyjąć automatyczną utratę przez przedmiotowy przepis cechy konstytucyjności we wskazanym zakresie. Organ I instancji wskazał, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego został ogłoszony w Dzienniku Ustaw w dniu 6 listopada 2018 r. pod pozycją 2102 i z tym dniem orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego weszło w życie. W związku z tym Komendant Powiatowy Policji w W. wskazał, że art. 115a ustawy o Policji jako niekonstytucyjny w określonym przez wyrok zakresie, nie może być od tej pory stosowany, gdyż Trybunał Konstytucyjny stwierdził wprost jego niekonstytucyjność, a to z kolei bezpośrednio kształtuje nowy stan prawny. Dlatego organ I instancji stwierdził, że naliczenie i wypłata skarżącemu, który odszedł ze służby w Policji na emeryturę w dniu [...] 2009 r., ekwiwalentu w zamian za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy zostało dokonane w ramach obowiązujących na dzień wypłaty przepisów prawa. Ponadto, organ I instancji dodał, że w dniu 14 sierpnia 2020 r. uchwalono ustawę o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie w dniu 1 października 2020 r. Na podstawie art. 1 pkt 16 przywołanej ustawy art. 115a ustawy o Policji otrzymał brzmienie: "Ekwiwalent pieniężny za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego ustala się w wysokości 1/21 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego policjantowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym." Jednocześnie organ I instancji wyjaśnił, że prawodawca w ustawie tej wprowadził także przepis przejściowy – art. 9 ust. 1 o treści: "Przepis art. 115a ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się do spraw dotyczących wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy wszczętych i niezakończonych przed dniem 6 listopada 2018 r. oraz do spraw dotyczących wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy policjantowi zwolnionemu ze służby od dnia 6 listopada 2018 r. Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy za okres przed dniem 6 listopada 2018 r. ustala się na zasadach wynikających z przepisów ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 6 listopada 2018 r. Przy obliczaniu wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy za rok 2018 określa się proporcję liczby dni niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego przysługującego przed dniem 6 listopada 2018 r. oraz od dnia 6 listopada 2018 r.". Organ I instancji uznał, że w związku z tym, że skarżący został zwolniony ze służby w Policji z dniem [...] 2009 r., a także z uwagi na związanie organu I instancji treścią art. 9 ustawy o szczególnych rozwiązaniach, należało odmówić wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty