26.03.2024

Wyrok NSA z dnia 26 marca 2024 r., sygn. III OSK 1586/22

Dostęp do informacji publicznej stanowi zasadę, a ograniczenie tego dostępu, w tym ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorcy, jest wyjątkiem wymagającym szczegółowego uzasadnienia. Organ odmawiający udostępnienia informacji publicznej musi dokładnie wyjaśnić, na podstawie jakich przesłanek oraz w jaki sposób dana informacja podlega ochronie jako tajemnica przedsiębiorcy, aby decyzja ta mogła zostać poddana kontroli sądowej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 3828/21 w sprawie ze skargi G.S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...] na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2021 r., nr 11 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 23 marca 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 3828/21, po rozpoznaniu sprawy ze skargi G.S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...]: uchylił zaskarżoną decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2021 r., nr 11 w przedmiocie odmowy udostępnienia [...] G.S. [...] informacji publicznej oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego. W uzasadnieniu wskazano na następujący stan faktyczny i prawny sprawy:

W dniu 29 kwietnia 2021 r. Skarb Państwa - Komenda Główna Policji z siedzibą w Warszawie zawarła z B.S. - prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno- Handlowe [...], umowę na produkcję i dostawę zestawów przeciwuderzeniowych.

G.S. - prowadzący działalność gospodarczą pod firmą [...], w dniu 28 lipca 2021 r. zwrócił się do Komendanta Głównego Policji o udostępnienie, na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r., poz. 2176, dalej "u.d.i.p."), informacji oraz dokumentów związanych z realizacją tej umowy. W pkt 9 wniosku o udostępnienie informacji publicznej wnioskodawca zwrócił się o udostępnienie informacji, czy Wykonawca przedstawia cotygodniowo Zamawiającemu raporty ze stanu realizacji umowy w formie harmonogramu, stosownie do żądania Zamawiającego zgłoszonego w piśmie z dnia 25 czerwca 2021 r. (jeśli tak, wniósł o ich udostępnienie). W pkt 11 wniosku domagał się informacji, czy Wykonawca po dniu 13 lipca 2021 r. zwracał się do Zamawiającego z wnioskiem o przesunięcie wskazanych określonych w umowie terminów jej realizacji. W kolejnym, 12 punkcie wniosku, zażądał udostępnienia informacji, czy Wykonawca po dniu 13 lipca 2021 r. zwracał się do Zamawiającego z wnioskiem o zmianę postanowień Specyfikacji technicznej, zgodnie z którą ma zostać wykonany przedmiot umowy (jeśli tak, wniósł o udostępnienie stosownych dokumentów).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne