06.09.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 6 września 2023 r., sygn. I FSK 919/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Łoboda, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 6 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Miasta i Gminy J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2021 r. sygn. akt I SA/Bd 771/20 w sprawie ze skargi Miasta i Gminy J. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.396.2020.2.DP w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.396.2020.2.DP, 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Miasta i Gminy J. kwotę 1.120 (słownie: jeden tysiąc sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu I instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organami podatkowymi

1.1. Wyrokiem z dnia 12 stycznia 2021 r., sygn. akt I SA/Bd 771/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę Miasta i Gminy J. (dalej: Gmina, skarżąca, strona, wnioskodawczyni) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 października 2020 r. w przedmiocie podatku od towarów.

Stan sprawy był następujący.

1.2. W złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnieniu strona podała, że zamierza w 2020 r. zrealizować zadanie polegające na demontażu, transporcie i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy. Zakres robót będzie obejmował m.in. następujące koszty: demontaż pokryć dachowych zawierających azbest, usuwanie odpadów zawierających azbest zalegających na posesjach należących wyłącznie do mieszkańców Gminy, transport, zdeponowanie oraz unieszkodliwienie na składowisku odpadów. Gmina zrealizuje ww. zadanie poprzez wybranego przez siebie wykonawcę. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę. W związku z powyższym Gmina otrzyma faktury VAT z podatkiem naliczonym. Gmina w celu realizacji zadania wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w T. (dalej: WFOŚiGW). Wartość dofinansowania, o które zawnioskowała Gmina wynosi 70% kosztów zadania, nie więcej niż 20.517,15 zł. W pozostałym zakresie Gmina sfinansuje zadanie ze środków własnych, natomiast właściciele nieruchomości, z których zostaną usunięte wyroby zawierające azbest, nie będą dokonywać żadnych płatności na rzecz Gminy z tego tytułu, tj. nie będą partycypować w kosztach realizacji zadania. Gmina podała, że nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest. Realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych Gminy. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. zadania wynikają z realizacji Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 zakładającego usunięcie wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski do 2032 r. Dotacja, jaką Gmina otrzyma z WFOŚiGW na realizację zadania, nie może być przeznaczona na inny cel. Poziom dofinansowania projektów realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego jest zróżnicowany w zależności od wartości wskaźnika dochodów podatkowych na jednego mieszkańca danej jednostki. W przypadku Gminy, poziom dofinansowania wyniósł 70%. Wysokość dotacji nie jest uzależniona od ilości mieszkańców biorących udział w zadaniu oraz nie jest uzależniona od ilości azbestu, jaki Gmina ma zamiar objąć zadaniem. Zgodnie z zawartą umową między Gminą a WFOŚiGW, dofinansowanie przekazane zostanie po zrealizowania zadania oraz po przedłożeniu przez Gminę wniosku o płatność wraz z fakturami potwierdzającymi wykonanie zadania. W przypadku niezrealizowania zadania, Gmina nie otrzyma środków z WFOŚiGW.

W związku z powyższym opisem skarżąca zadała następujące pytania: czy dotacja z WFOŚiGW na realizację zadania powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT oraz czy Gmina przy realizacji zadania będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki? Zdaniem skarżącej, dotacja nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT oraz Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki poniesione na jego realizację nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne