02.06.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 755/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Rady Gminy Lubień od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 26 listopada 2021 r. sygn. akt III SA/Kr 851/21 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w Krakowie na uchwałę Rady Gminy Lubień z dnia 14 czerwca 2018 r. nr XL/337/2018 w przedmiocie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wyrokiem z dnia 26 listopada 2021 r. (III SA/Kr 851/21) w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w Krakowie (dalej: skarżący) na uchwałę Rady Gminy Lubień (dalej: organ, skarżący kasacyjnie) z dnia 14 czerwca 2018 r. nr XL/337/2018 w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy Lubień miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Organ wniósł skargę kasacyjną od wyroku WSA, zaskarżając to orzeczenie w całości, domagając się uchylenia zaskarżonego wyroku w całości i oddalenia skargi oraz zasądzenia kosztów postępowania.

Zaskarżonemu wyrokowi organ zarzucił:

- naruszenie prawa procesowego, które miało wpływ na wynik sprawy - art. 147 §1 p.p.s.a., poprzez jego błędną wykładnię, iż przepis ten stosowany w związku z § 131 ust. 1 i § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej", stanowi podstawę prawną uchylenia uchwały rady gminy stanowiącej akt prawa miejscowego, której projektu nie dołączono uzasadnienia na piśmie;

- naruszenie prawa materialnego - § 131 ust. 1 i § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej", poprzez ich błędną interpretację, iż niedołączenie pisemnego uzasadnienia do projektu uchwały rady gminy stanowiącej akt prawa miejscowego, stanowi rażące naruszenie prawa i materialnoprawną podstawę stwierdzenia nieważności aktu prawa miejscowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne