Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. II GSK 493/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S.C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 maja 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 475/21 w sprawie ze skargi S.C. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 19 listopada 2020 r. nr ULC-KOPP/0263-0083/03/19 w przedmiocie stwierdzenia braku naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów dotyczących praw pasażera 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S.C. na rzecz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 19 maja 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 475/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę S.C. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 19 listopada 2020 r. w przedmiocie stwierdzenia braku naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów dotyczących praw pasażerów.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyła S.C. (dalej "skarżąca"), wnosząc o jego zmianę poprzez uchylenie decyzji Prezesa ULC z 19 listopada 2020 r. oraz przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez organ, alternatywnie o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania WSA w Warszawie i zasądzenie kosztów postępowania. Skarżąca zrzekła się rozprawy.
Zarzuciła naruszenie:
1. przepisów prawa materialnego, to jest art. 5 ust. 1 lit. c w zw. z art. 2 lit. l rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowaniami pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz. Urz. UE L Nr 46, str. 1; dalej "rozporządzenie 261/2004") poprzez ich niewłaściwe zastosowanie, polegające na błędnym uznaniu, że zmiana portu docelowego oraz wprowadzenie transportu autokarowego na części trasy nie stanowi "odwołania rejsu" w rozumieniu definicji wskazanych w treści rozporządzenia, skutkującej powstaniem odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty