Postanowienie NSA z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. II GSK 1306/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Czarnik po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. Sp. z o.o. w Ł. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 stycznia 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4210/21 w zakresie odrzucenia skargi M. Sp. z o.o. w Ł. na pismo Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 24 czerwca 2021 r., nr BŻ.UE.442.192.2020.3 w przedmiocie uznania produktu za niespełniający definicji dietetycznego środka spożywczego specjalnego przeznaczenia medycznego postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) postanowieniem z 20 stycznia 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4210/21, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i art. 58 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: p.p.s.a.) odrzucił skargę M. sp. z o.o. w Ł. (dalej: skarżąca, spółka) na pismo Głównego Inspektora Sanitarnego (dalej: GIS) z 24 czerwca 2021 r. nr BŻ.UE.442.192.2020.3 w przedmiocie uznania produktu za niespełniający definicji dietetycznego środka spożywczego specjalnego przeznaczenia medycznego oraz na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 i § 2 p.p.s.a. zwrócił skarżącej uiszczony wpis od skargi.
W uzasadnieniu WSA wskazał, że skarżąca wystąpiła do organu z powiadomieniem o zamiarze wprowadzenia po raz pierwszy do obrotu na terytorium Polski produktu o nazwie "B." w postaci kapsułek zakwalifikowanego przez spółkę jako żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Następnie GIS zawiadomił skarżącą o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 2021 ze zm.; dalej jako: u.b.ż.ż.). Zaskarżonym pismem z 24 czerwca 2021 r. GIS poinformował spółkę, że przedmiotowy produkt nie spełnia definicji określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. oraz wymagań ustalonych dla dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego w przepisach prawa żywnościowego, w szczególności przewidzianych w art. 2 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 2016/128 z dnia 25 września 2015 r. Jednocześnie GIS przypomniał, że w świetle art. 17 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 całkowitą odpowiedzialność za jakość zdrowotną środka spożywczego wprowadzanego do obrotu oraz treść informacji umieszczonych na jego opakowaniu lub prezentacji i reklamie ponosi producent bądź przedsiębiorca wprowadzający środek spożywczy do obrotu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty