Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2022 r., sygn. III OSK 6160/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 maja 2021 r. sygn. akt II SA/Po 883/20 w sprawie ze skargi D. C. na decyzję Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w [...] z dnia 16 października 2020 r. Nr 18/2020 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 12 maja 2021 r. (sygn. akt II SA/Po 883/20) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę D. C. na decyzję Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w P. z 16 października 2020 r. w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej. Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Decyzją z 17 lipca 2020r. Dyrektor Zakładu Karnego w K., na podstawie art. 16 w zw. z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity Dz.U. z 2019r., poz. 1429, dalej jako: u.d.i.p.), po rozpatrzeniu wniosku skarżącego o udostępnienie informacji publicznej w formie: 1. wskazania numerów służbowych funkcjonariuszy SW, którzy w 2018 roku otrzymali nagrody lub inne, 2. wskazania łącznej sumy przeznaczonej na nagrody dla funkcjonariuszy w ZK K. w 2018 roku, w zakresie pkt 1 odmówił udostępnienia informacji publicznej. W uzasadnieniu Dyrektor ZK podał, że informacja publiczna, o którą wnioskował skarżący w pkt 1 jest informacją publiczną przetworzoną. Jej przygotowanie - z uwagi na formę jej ewidencjonowania tj. akta osobowe - wymaga przeanalizowania i zweryfikowania 390 akt osobowych funkcjonariuszy SW Zakładu Karnego, którzy pełnili służbę w 2018r. Udostępnienie informacji publicznej w powyższym zakresie wymagałoby znacznie dalej idących czynności, aniżeli tylko technicznego przeniesienia danych, gdyż wymagałoby wyselekcjonowania wszystkich akt osobowych, zawierających wszelkiego rodzaju decyzje lub inne informacje pisemne o przyznaniu nagrody w 2018r., a następnie wytworzenia nowej informacji publicznej, zgodnie z kryteriami określonymi we wniosku. Udzielono zatem odpowiedzi w zakresie pkt 2 wniosku, zaś w zakresie pkt 1 wniosku wezwano wnioskodawcę do wykazania, że uzyskanie informacji, o której mowa we wniosku jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Na wezwanie to skarżący nie udzielił odpowiedzi. Organ stwierdził zatem, że żądana informacja we wskazanym zakresie jest informacją publiczną przetworzoną, ale nie jest ona szczególnie istotna dla interesu publicznego. Także skarżący nie wykazał przesłanki uzasadniającej udostępnienie informacji przetworzonej, jak również nie wskazał, w jaki sposób udostępnienie żądanej informacji, miałoby się przełożyć w sposób realny na poprawę funkcjonowania organów państwowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty