Wyrok NSA z dnia 19 października 2022 r., sygn. III OSK 2091/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 19 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 103/19 w sprawie ze skargi K.W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 7 grudnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 31 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 103/19, oddalił skargę K.W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 7 grudnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej. W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny:
Decyzją z dnia 7 listopada 2018 r., nr [...] Naczelnik Urzędu Skarbowego [...], działając na podstawie art. 16 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1330 ze zm., dalej "u.d.i.p."), odmówił udostępnienia informacji publicznej w zakresie punktu 3 wniosku, dotyczącego dosłownego przytoczenia przesłanek, podanych przez Naczelnika US we wszystkich postanowieniach o przedłużeniu terminu zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym, wydanych w sprawach dotyczących zwrotów za poszczególne okresy roku 2017, bez uwzględnienia kolejnych postanowień dotyczących tego samego podatnika w tym samym okresie.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia, organ I instancji podniósł, że po wstępnym oszacowaniu nakładu pracy wymaganego do realizacji wniosku strony ustalono, że dotyczy on ok. 200 stron samych postanowień, które należałoby wyodrębnić z poszczególnych teczek aktowych, ze względu na różnorodny status spraw, znajdujących się w posiadaniu trzech różnych komórek organizacyjnych Urzędu Skarbowego [...]. Zdaniem organu I instancji, proces odszukania i wyodrębniania żądanych dokumentów, ich analiza, anonimizacja i sporządzenie zestawienia wnioskowanych informacji wymagałoby ok. 55 godzin dodatkowej pracy w komórkach organizacyjnych, co w konsekwencji zakłóciłoby normalny proces działania tych komórek, a tym samym urzędu, utrudniając wykonywanie przypisanych mu zadań. Konkludując Naczelnik US stwierdził, że strona nie wykazała, iż uzyskanie przez nią wnioskowanej informacji stwarza realną możliwość jej wykorzystania dla poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego. Powołując się na bliżej nie sprecyzowaną grupę przedsiębiorców, która mogłaby zwrócić się do ustawodawcy z nieokreślonym projektem zmian prawa, bez wskazania trybu złożenia takiego projektu, wnioskodawca nie wykazał konkretnie istniejących możliwości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty