Wyrok NSA z dnia 1 września 2022 r., sygn. II OSK 3249/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Bąkowski Sędziowie: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędzia del. WSA Jan Szuma (spr.) po rozpoznaniu w dniu 1 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 2878/18 w sprawie ze skargi E.A. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 3 października 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji I. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 14 sierpnia 2018 r., nr [...], II. zasądza od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz E.A. kwotę [...] ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 29 maja 2019 r., VII SA/Wa 2878/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę E.A. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (zwanego dalej "Głównym Inspektorem") z dnia 3 października 2018 r., [...], którą organ ten utrzymał w mocy decyzję własną z dnia 14 sierpnia 2018 r., [...].
Ostatnią z wymienionych decyzji Główny Inspektor – po rozpatrzeniu wniosku E.A. – odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (zwanego dalej "Wojewódzkim Inspektorem") z dnia 29 maja 2018 r., [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego.
Powyższy wyrok poprzedziły następujące okoliczności faktyczne i prawne.
Pismem z dnia 20 lipca 2016 r. M.G. i D.G. wnieśli o wszczęcie postępowania dotyczącego budynku stodoły na działce X w Kundziczach w gminie S., w zakresie zbadania legalności rozbudowy tego budynku, która ich zdaniem miała miejsce w 1984 r. (k. 1-15 akt administracyjnych organu pierwszej instancji).
8 sierpnia 2016 r. przeprowadzono na działce X kontrolę. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. (zwany dalej "Powiatowym Inspektorem") ustalił w jej trakcie, że na działce X wykonano dobudowę do istniejącego budynku stodoły o wymiarach 7,95 x 9,95 m. Dobudowa została wykonana na słupach betonowych o wymiarach 0,35 x 0,35 m i wysokości 2,85 m. Ściany dobudowy od posadzki betonowej są wylane z betonu na wysokość 1,25 m od strony działki Y, a od strony działki własnej na wysokość 1,25 m oraz 0,70 m, natomiast jedna ściana jest betonowa na całej wysokości. Pozostałe części ścian wykonano z bali drewnianych. Dach budynku ma konstrukcję drewnianą, dwuspadową i jest pokryty eternitem falistym. Wody opadowe są odprowadzane na działkę własną. Budynek posiada instalację elektryczną. Do dobudowy prowadzą wrota drewniane, dwuskrzydłowe o wymiarach 3,75 x 2,85 m. Na podstawie dokumentów okazanych przez E.A. w trakcie kontroli organ ustalił też, że na wykonanie dobudowy stodoły zostało wydane dla G.A., matki skarżącej, pozwolenie (Naczelnika) Urzędu Miasta i Gminy w S. z dnia 2 grudnia 1983 r. (k. 18-20 akt administracyjnych organu pierwszej instancji).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty