19.01.2024

Postanowienie NSA z dnia 19 stycznia 2024 r., sygn. I OW 214/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin Sędzia del. WSA Jakub Zieliński po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Burmistrza Miasta P. z dnia 4 października 2023 r., nr OPS/8280/220/2023 o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Miasta P. a Wójtem Gminy M. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku I. B. o skierowanie do domu pomocy społecznej postanawia: wskazać Wójta Gminy M. jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta P. (dalej również: "organ wnioskujący", "Burmistrz") pismem z 4 października 2023 r., wniósł o rozstrzygnięcie sporu o właściwość zaistniałego pomiędzy nim a Wójtem Gminy M. (dalej również: "Wójt", "uczestnik"), poprzez wskazanie organu właściwego do rozpatrzenia wniosku I. B. (dalej również: "zainteresowana") o skierowanie do domu pomocy społecznej (dalej również: "dps").

W uzasadnieniu organ wnioskujący wskazał, że pismem z 12 czerwca 2023 r. I. B. złożyła do Ośrodka Pomocy Społecznej w P. (dalej: "MOPS") wniosek o skierowanie jej do Domu Opieki Archidiecezji [...] w M. Burmistrz zawiadomieniem z 5 lipca 2023 r., działając w oparciu o art. 65 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., dalej: "kpa"), przekazał pismo Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w M. (dalej: "GOPS"), jako właściwemu do rozpatrzenia sprawy. Powołał się przy tym na brak właściwości miejscowej, wynikający z art. 101 § 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 901 ze zm., dalej: "ups", "ustawa") oraz art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U z 2023 r., poz. 1610 ze zm., dalej: "kc"), zgodnie z którym miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. W jego ocenie, miasto P. nie jest miejscem zamieszkania zainteresowanej. Burmistrz wyjaśnił, że ww. około trzy lata temu przeniosła się do córki H. W. (Gmina M.). Powołał się również na oświadczenie syna zainteresowanej – K. B. z 5 lipca 2023 r., który potwierdził, że matka od dawna nie zajmuje lokalu w P. Po analizie zebranego materiału dowodowego, organ wnioskujący uznał, że centrum życiowe zainteresowanej znajduje się w M. Wskazał na treść wniosku, w którym podkreślono, że ww. chce być w stałych relacjach z córką, z uwagi na łączącą je bliską więź. Z tego powodu I. B. wybrała konkretny dps, w pobliżu miejsca zamieszkania córki. Burmistrz ocenił, że zamieszkanie zainteresowanej we wspólnym lokalu z synem jest obiektywnie niemożliwe, ma to związek z jego głębokim uzależnieniem od alkoholu, a także stanem technicznym mieszkania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty