15.11.2023

Postanowienie NSA z dnia 15 listopada 2023 r., sygn. II OSK 2136/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Sędzia NSA Wojciech Mazur po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. C. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 lipca 2023 r., sygn. akt II SAB/Łd 65/23 w sprawie ze skargi P. C. na bezczynność Wójta Gminy Zgierz w przedmiocie uznania osoby za stronę w postępowaniu administracyjnym dotyczącym ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji postanawia: oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 21 lipca 2023 r., sygn. II SAB/Łd 65/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił skargę P. C. na bezczynność Wójta Gminy Zgierz w sprawie uznania za stronę w postępowaniu administracyjnym dotyczącego ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji oraz zwrócił skarżącemu kwotę sto złotych, uiszczoną tytułem wpisu sądowego od skargi.

W uzasadnieniu Sąd podał, że skarżący domagał się od Wójta Gminy Zgierz uznania go za stronę prowadzonego przez ten organ postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy. Wójt Gminy Zgierz pismem poinformował skarżącego, że nie przysługuje mu w przedmiotowym postępowaniu przymiot strony.

W ocenie Sądu dla rozstrzygnięcia o statusie strony w toczącym się postępowaniu (dopuszczenia lub odmowy dopuszczenia do udziału) Kodeks postępowania administracyjnego nie przewiduje ani formy decyzji administracyjnej, ani postanowienia.

Jedynie w przypadku organizacji społecznych przewidziano możliwość wydania postanowienia o dopuszczeniu bądź odmowie dopuszczenia tej organizacji do udziału w postępowaniu, na podstawie art. 31 § 2 k.p.a. Przepis art. 61a § 1 k.p.a. również nie stanowi podstawy do wydania takiego postanowienia, gdyż dotyczy żądania wszczęcia postępowania administracyjnego, a nie jak ma to miejsce w niniejszej sprawie - postępowania będącego w toku. Organ nie ma podstaw do orzekania w sprawie dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym danego podmiotu, a więc odmowa bądź dopuszczenie osoby fizycznej do postępowania nie wymaga żadnej procesowej formy, która podlegałaby kontroli sądowej.

Wobec powyższego wniesiona skarga nie dotyczy żadnego z przypadków bezczynności, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 8 oraz 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej p.p.s.a.). Stanowisko organu o dopuszczeniu lub odmowie dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym nie przyjmuje bowiem postaci aktu podlegającego skardze do sądu administracyjnego, a co za tym idzie, nie przysługuje w tym przypadku skarga na bezczynność. Zaskarżenie bezczynności w postępowaniu organu administracji publicznej jest bowiem dopuszczalne w takim zakresie, w jakim dopuszczalne jest zaskarżenie decyzji, postanowień bądź innych aktów lub czynności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne