Wyrok NSA z dnia 10 października 2023 r., sygn. II OSK 34/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot – Mładanowicz Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski Protokolant starszy inspektor sądowy Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 10 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 25 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SA/Ol 413/20 w sprawie ze skargi J. P. na zarządzenie Burmistrza Miasta O. z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odwołania z zajmowanego stanowiska Dyrektora Centrum Kultury w O. 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od J. P. na rzecz Burmistrza Miasta O. kwotę 660 ( sześćset sześćdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 25 sierpnia 2020 r., II SA/Ol 413/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Olsztynie w sprawie ze skargi J.P. na zarządzenie Burmistrza Miasta [...] (Burmistrz) z 16 kwietnia 2020 r., nr 80/2020, w przedmiocie odwołania z zajmowanego stanowiska Dyrektora Centrum Kultury w [...], w pkt 1. stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia, w pkt 2. zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak wynika z ustaleń sądu pierwszej instancji, Burmistrz w/w zarządzeniem, na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019, poz. 506 ze zm., Usg), art. 15 ust. 1 i ust. 6 pkt 3 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. 2020, poz. 194, Uopdk) oraz art. 70 w zw. z art. 52 § 1 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 2019, poz. 1040, K.p.) odwołał J.P. ze stanowiska Dyrektora Centrum Kultury w [...].
Wyrokując w sprawie II SA/Ol 413/20 kolejno wskazano, że w zarządzeniu powyższym wskazano, iż odwołanie nastąpiło z powodu naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem. W podstawie prawnej zarządzenia powołano się na § 6 ust. 1 pkt 1 lit. c), ust. 1 pkt 2 w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. 2020, poz. 491, rozp. MZ 2020) w zw. z art. 100 § 1 w zw. z art. 94 pkt 4 K.p., które to naruszenie polegało na udostępnieniu pomieszczeń amfiteatru w [...] i zorganizowaniu w dniu 21 marca 2020 r. koncertu streamingowego zespołu "[...]", wbrew poleceniu Burmistrza, co stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. W uzasadnieniu zarządzenia stwierdzono, że J.P. naruszył przepisy prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem, udostępniając pomieszczenia amfiteatru w [...] i zorganizowaniu w dniu 21 marca 2020 r. koncertu, o organizacji którego organ gminy dowiedział się w dniu 20 marca 2020 r., Burmistrz wydał ustne polecenie służbowe o obowiązku odstąpienia od organizacji zaplanowanego koncertu, z uwagi na panujący na terenie całego kraju stan zagrożenia epidemicznego oraz treść rozp. MZ 2020. Po wprowadzeniu tegoż stanu epidemii na terenie całego kraju i braku kontaktu z Dyrektorem Centrum Kultury w [...], Burmistrz wydał mu polecenie w formie smsa dotyczące odwołania koncertu i zastosowania się do obowiązującego stanu prawnego. Pomimo tego koncert odbył się w amfiteatrze w dniu 21 marca 2020 r. o godz. 20.00.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty