05.10.2023

Wyrok NSA z dnia 5 października 2023 r., sygn. II GSK 1132/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 grudnia 2022 r. sygn. akt VI SAB/Wa 76/22 w sprawie ze skargi P. S. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie wznowienia postępowania w przedmiocie stwierdzenia naruszenia prawa przez przewoźnika lotniczego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 9 grudnia 2022 r., sygn. akt VI SAB/Wa 76/22 oddalił skargę P. S. (dalej: strona, skarżący) na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej: Prezes ULC, PULC) w sprawie wznowienia postępowania w przedmiocie naruszenia prawa przez przewoźnika lotniczego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z 11 lipca 2017 r. nr ULC-KOPP/0262-1699/03/17 Prezes ULC stwierdził brak naruszenia prawa przez przewoźnika lotniczego T. Sp. z o.o. (dalej: przewoźnik, spółka). W dniu 31 lipca, 2017 r., strona wystąpiła do PULC z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej w/w decyzją, który nie został rozpoznany po myśli strony (decyzja PULC z 11 maja 2018 r. nr ULC-KOPP/0263-0486/17).

Na skutek skargi o wznowienie postępowania Prezes ULC postanowił wznowić postępowanie, które zakończył decyzją z 3 czerwca 2022 r.

Uznając, że doszło do przewlekłości postępowania o wznowienie, strona wniosła ponaglenie do organu, a Prezes ULC ustalił nowy termin zakończenia sprawy do 31 maja 2022r., w którym nie wydał decyzji.

Pismem z 8 czerwca 2022 r. strona wystąpiła ze skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Warszawie (dalej: WSA) na bezczynność (powinno być: przewlekłe prowadzenie postępowania) Prezesa ULC w postępowaniu wznowieniowym w przedmiocie naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie nr 295/91/EWG (Dz. Urz. WE L 46 s. 1). Skarżący wniósł o stwierdzenie przewlekłego prowadzenia postępowania administracyjnego z rażącym naruszeniem prawa, wyznaczenie organowi 30- dniowego terminu na załatwienie sprawy, zasądzenie na rzecz Skarżącego kosztów postępowania wywołanego wniesieniem skargi, wg norm przepisanych.

W odpowiedzi na skargę Prezes ULC wniósł o jej odrzucenie, ewentualnie z ostrożności procesowej o jej oddalenie. Podnosił, że skarga zawiera braki formalne, które uniemożliwiają nadanie jej dalszego biegu, gdyż nie dołączono do niej dowodu uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa oraz dowodu uiszczenia wpisu od wniesionej skargi, a ponadto do skargi nie dołączono pełnomocnictwa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne