30.06.2022 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. II GW 2/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska -Kuraszkiewicz po rozpoznaniu w dniu 30 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 10 stycznia 2022 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad a Starostą Myślenickim w przedmiocie zatwierdzenia projektu docelowej tymczasowej organizacji ruchu postanawia: wskazać Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, jako organ właściwy do rozpoznania sprawy.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 10 stycznia 2022 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: Dyrektor lub GDDKiA) wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Starostą Myślenickim (dalej: Starosta) w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku Ł. P. będącego właścicielem firmy L. (dalej: uczestnik) w sprawie zatwierdzenia projektu czasowej organizacji ruchu pn. "Organizacja ruchu na czas wykonania przyłącza energetycznego w pasie drogi krajowej nr 7 w Myślenicach oraz w pasie drogi gminnej ul. Galla Anonima w Myślenicach" poprzez wskazanie Starosty jako organu właściwego do rozpoznania przedmiotowego wniosku.

W uzasadnieniu Dyrektor podniósł, że w dniu 15 grudnia 2021 r. do GDDKiA Oddział w Krakowie wpłynął wniosek uczestnika w sprawie uzgodnienia projektu czasowej organizacji ruchu pn. "Organizacja ruchu na czas wykonania przyłącza energetycznego w pasie drogi krajowej nr 7 w Myślenicach oraz w pasie drogi gminnej ul. Galla Anonima w Myślenicach" Po analizie wniosku ustalono, że Dyrektor nie jest organem zarządzającym ruchem na wskazanych we wniosku ulicach miasta Myślenice, co skutkuje tym, że nie jest organem właściwym do wydania opinii oraz zatwierdzenia przedłożonego projektu organizacji ruchu. Dyrektor wskazał, że ulica Galla Anonima, która w ocenie Starosty jest łącznikiem drogi krajowej z drogą powiatową, pełni wyłącznie funkcję lokalną, nie ma charakteru drogi tranzytowej, a funkcję zarządcy drogi w odniesieniu do niej pełni Gmina Myślenice na mocy porozumienia zawartego 27 lutego 2012 r. W ocenie Dyrektora, skoro na mocy tego porozumienia zarządzanie drogą zostało przekazane Gminie, to zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 450 ze zm.), zarządzanie ruchem leży w kompetencji właściwego starosty.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty