27.01.2023 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2023 r., sygn. III OSK 489/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 16 grudnia 2021 r. sygn. akt II SA/Bk 746/21 w sprawie ze skargi M. H. na niewykonanie przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. wyroku z dnia 18 grudnia 2017 r. sygn. akt II SAB/Bk 124/17 I. oddala skargę kasacyjną, II. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 grudnia 2021 r. sygn. akt II SA/Bk 746/21 oddalił skargę M. H. na niewykonanie przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. (dalej jako DIAS) wyroku z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie o sygn. akt II SAB/Bk 124/17 ze skargi na bezczynność organu w przedmiocie braku wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego.

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że DIAS będąc związany oceną prawną i wskazaniami dotyczącymi dalszego postępowania zawartymi w uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 18 grudnia 2017 r. sygn. akt II SAB/Bk 124/17 (podtrzymanymi następnie w wyroku NSA z dnia 7 listopada 2019 r. sygn. akt I OSK 1006/18), zastosował się do nich i w terminie wykonał to orzeczenie.

Podkreślono, że organ miał możliwość dwojakiego rodzaju zachowania wobec skarżącego. Mógł bowiem podtrzymać swoje stanowisko o nieprzedstawieniu skarżącemu żadnej propozycji lub też mógł zweryfikować swoje dotychczasowe stanowisko w tym zakresie i w konsekwencji zdecydować o dalszym jego pozostawaniu w służbie lub też przedstawić mu propozycję zatrudnienia. Od wyboru wskazanej alternatywy uzależnione były dalsze działania organu. W przypadku podtrzymania decyzji o braku przedstawienia propozycji kontynuacji zatrudnienia (czy w ramach służby czy w ramach stosunku pracy) organ miał obowiązek wydania decyzji stwierdzającej wygaśnięcie stosunku służbowego skarżącego, w której wskazać powinien przyczyny leżące u podstaw braku przedstawienia propozycji, przy czym przyczyny te winny pokrywać się z ustawowymi przesłankami zwolnienia funkcjonariusza ze służby. W sytuacji, gdy po analizie przebiegu służby skarżącego w kontekście przesłanek zwolnienia ze służby organ zweryfikuje swoje dotychczasowe stanowisko, może zadecydować o dalszym jego pozostawaniu w służbie lub też może przedstawić mu propozycję "ucywilnienia" w sytuacji, gdy dostrzeże taką potrzebę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne