Postanowienie NSA z dnia 18 stycznia 2023 r., sygn. II OZ 807/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Wojciech Mazur po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Wojewody Mazowieckiego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach zawarte w punkcie II wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 26 października 2022 r. sygn. akt II SA/Ke 466/22 o oddaleniu wniosku Wojewody Świętokrzyskiego o zasądzenie kosztów postępowania sądowego w sprawie ze skargi Wojewody Świętokrzyskiego na uchwałę Rady Gminy Gowarczów z dnia 30 czerwca 2022 r., nr XXXVIII/30/2002 w przedmiocie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 26 października 2022 r. II SA/Ke 466/21, w wyniku rozpoznania skargi Wojewody Świętokrzyskiego, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach stwierdził nieważność § 7 zaskarżonej uchwały Rady Gminy Gowarczów z 30 czerwca 2022 r., nr XXXVIII/30/2002 (pkt I wyroku) oraz oddalił wniosek Wojewody Świętokrzyskiego o zasądzenie kosztów postępowania sądowego (pkt II wyroku). Wskazaną przez Sąd I instancji podstawę prawną oddalenia wniosku w przedmiocie zwrotu kosztów postępowania stanowiły przepisy art. 200 oraz art. 209 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 329), dalej jako: p.p.s.a. Uzasadniając to rozstrzygnięcie WSA w Kielcach wyjaśnił, że w niniejszej sprawie nie mógł mieć zastosowania art. 200 p.p.s.a., gdyż poniesione przez Wojewodę koszty nie zostały poniesione w celu dochodzenia jego praw, a tylko taka sytuacja uzasadnia zwrot kosztów na podstawie ww. przepisu. Sąd wskazał, że miał w tej kwestii na względzie, iż skarga została wniesiona przez Wojewodę działającego jako organ nadzoru, który nie jest stroną postępowania w rozumieniu art. 200 p.p.s.a. Wynika to z tego, że wniesienie skargi przez Wojewodę nie zmienia charakteru jego legitymacji procesowej, która nie wynika – jak ma to miejsce w przypadku innych skarżących – z interesu prawnego. Zaskarżona uchwała nie nakłada na organ nadzoru prawa i obowiązki, a jej zaskarżalność wynika z kompetencji przyznanych wojewodom w ustawie o samorządzie gminnym, a postępowanie sądowe w tego typu sprawach z mocy art. 100 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559), dalej jako: u.s.g. jest wolne od opłat sądowych. Organ nadzoru nie prowadzi tym samym działalności związanej z dochodzeniem swoich praw, lecz wyłącznie wykonuje uprawnienia ustawowe wynikające z art. 93 ust. 1 u.s.g. w ramach czynności nadzorczych nad działalnością gminną. Dlatego też, z braku podstaw do zasądzenia w takim przypadku zwrotu kosztów postępowania, zastosowanie powinien znaleźć przepis art. 199 p.p.s.a., co oznacza, że strony we własnym zakresie ponoszą koszty postępowania związane ze swoim udziałem w sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty